A szigor határai

Tavasszal bevezették az objektív felelősség elvét, a zéró toleranciát, egyre-másra szervezték a razziákat, hogy kiszűrjék a gyorshajtókat, az ittas vezetőket, s megállás nélkül osztották a traffipaxok mögött álló rendőrök az ötven-százezer forintos, már valóban visszatartó erejű bírságokat. Negyedével csökkent a halálos balesetek száma. A mögöttünk lévő fekete hétvége ugyanakkor figyelmeztető jel.

A közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek azt mondják: már nem lehet szigorúbbnak lenni. Nem állíthatnak minden sarokra traffipaxot, nincs erő a még gyakoribb szondáztatásra, de sokszor még arra sem, hogy legalább a biz-tonsági öv használatát, vagy az abroncsok állapotát ellenőrizzék. A szigor önmagában nem is hozhat teljes megoldást. Az autóvezetők hozzáállásán kellene változtatni: ne a százezres bírságtól való félelem, hanem a józan belátás, a felelősségérzet határozza meg viselkedésüket. Fontos lenne például az iskolákban alaposabbá, gyakoribbá tenni a gyerekek közlekedésre nevelését. Elengedhetetlen volna a vezetőképzés egyre csak halogatott reformja, hogy valóban jól felkészült, közlekedni tudó, a közlekedés veszélyeit ismerők kaphassanak jogosítványt. S nem ártana megfontolni - mondják mind gyakrabban a közlekedésbiztonsági szakértők - a már jogosítvánnyal rendelkezők "felülvizsgálatát", a rendszeres vezetéstechnikai továbbképzések bevezetését. Javítani kellene az utak állapotát, időszerű lenne felülvizsgálni jó néhány balesetveszélyes csomópontot, útszakaszt.

Mindebből azonban egyelőre csak a szigort látni - igaz, már ez is nagy előrelépésnek számít, évente legalább kétszáz élet megmentését jelenti. Ez viszont aligha vigasz azoknak, akik balesetben már elveszítették hozzátartozójukat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.