Ezerhatszázkilencvennel robogna a Véreb

2011-re elkészülhet az a szárazföldi jármű, amelynek sebessége meghaladja az óránkénti ezerötven mérföldet, vagyis az 1690 km/ órát. A hihetetlen vállalkozás ugyanannak a brit csapatnak a nevéhez fűződik, amelynek sugárhajtóművel felszerelt járműve először haladt gyorsabban a hangsebességnél. Ez a nevezetes kísérlet 1997-ben volt.

A Bloodhound (Véreb) névre keresztelt eszköz nem hasonlít az országutakon megszokott járművekre. Például azért, mert egyik motorja a Eurofighter Typhoon vadászgép hajtóműve lesz. A 12,8 méter hosszú, 6,4 tonnás eszköz formája is rakétára hasonlít. A kilencven centi átmérőjű kerekek titániumból készülnek, mert csak ez bírja ki ezt a sebességet. A programot irányító Richard Noble szerint ez a program a legizgalmasabb vállalkozás a Földön. A BBC-nek nyilatkozó szakember azt állítja: a jelenlegi technológiával megoldható a feladat.

A vezetőülésben az az Andy Green vadászpilóta ül majd, akinek a nevéhez az 1997-es rekord fűződik. Akkor 763 mérföldes, azaz 1228 kilométer/órás sebességgel haladt a földön a Thrust SSC nevű autó. A szakemberek szerint az 1050 mérföldes óránkénti végsebességet negyven másodperc alatt éri el a jármű. A tervezők már 18 hónapja dolgoznak a koncepción, egy csomó technikai problémára még nincs megoldásuk, de azt mondják, hogy csak maximálisan biztonságos járműbe ülhet be Andy Green.

A helyszín még bizonytalan. Green az 1997-ben felállított rekordot az amerikai Nevada állam Fekete Kő nevű sivatagjában érte el, ám ott a talajviszonyok azóta megváltoztak. A csapat ezért más helyszíneket vizsgál. A BBC szerint mintegy tízmillió font költséggel épülő jármű mellett további három rekordsebességet megcélzó jármű építéséről tudni a világ különböző pontján.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.