Lecsap az unió a gyorshajtókra
Az Európai Parlament közlekedési bizottsága egyetlen tartózkodás és 49 igen szavazat mellett fogadta el az új irányelv tervezetét. A ház föltehetően a jövő hónapban szavaz, de ebben a kérdésben meglehetősen nagy az egyetértés a képviselők és a javaslatot előterjesztő bizottság között, így bizonyosra vehető, hogy a direktíva hatályba lép.
A személyiségi jogokra is tekintettel uniós elektronikus adatbázist hoznak létre a tagállamok, hogy a más országban elkövetett szabálysértések és a hatósági eljárások nyomon követhetőek és összehangolhatóak legyenek. A nemzeti közlekedési szabályokat és büntetési tarifákat egyelőre nem egységesítik, ezek tagállami hatáskörben maradnak, de a szabálysértési eljárásokat és azok dokumentációját igen.
Az Európai Unióban még 2001-ben tűzte ki célul a halálos közlekedési balesetek számának felére csökkentését. Akkor - a mai EU területére vetítve - 54 ezren vesztették életüket a közutakon. A statisztika évről évre javult ugyan, de 2007-re megtorpant ez a folyamat. Tavaly 43 ezren vesztették életüket, s ez mindössze 20 százalékos csökkenés 2001 óta a célul kitűzött - időarányos - 37 százalékkal szemben. Ez is arra késztette az uniót, hogy nagyobb figyelmet szenteljen a gyorshajtóknak, és újra napirendre vegye a kérdést.
Négy megúszhatatlan főbűn szerepel a listán: a gyorshajtás, az ittas vezetés, a biztonsági öv kikapcsolása és a tilos jelzésen áthajtás. S nem véletlenül. Egy tavalyi felmérés szerint a halálos közúti balesetek harminc százalékát a száguldozás, 25 százalékát az alkoholfogyasztás, 17 százalékát a be nem kapcsolt öv, négy százalékát a piros lámpa figyelmen kívül hagyása okozza. Ez a négy szabálysértés külön-külön vagy akár együtt a halálos balesetek több mint háromnegyedéért felelős.