Fékszárny nélkül szállt fel a Spainair?
A spanyol hatóságok egyelőre nem kommentálták az értesülést, arra hivatkozva, hogy a fekete dobozok információjának értékelése még zajlik. Eközben három magánszemély, akik a légi katasztrófában több hozzátartozójukat is elvesztették, pert indított az MD 82-es repülőgépet gyártó Boeing ellen, konstrukciós hibára hivatkozva (rövid időn belül ez már a harmadik balesete ennek a szériának.)
A Spainair Las Palmas-i járatának tragédiájában 154 ember vesztette életét, többségük a felismerhetetlenségig összeégett, azonosításuk is napokat vett igénybe. A gép nem sokkal a felszállás után gyakorlatilag visszaesett a talajra, oldalára fordult, kettétört, majd kigyulladt. A fekete dobozok szerint a hajtóművek jól működtek, így - az első találgatásokkal ellentétben - nem motorhiba okozhatta a repülőgép oldalra dőlését és földbe csapódását. Az amerikai lap szerint több tényező együttállása vezethetett a katasztrófához: mint emlékezetes, a gép egyszer már visszafordult a kifutópályáról, mert a külső hőmérsékletet mérő műszer túlzott melegedést jelzett. Amikor a gép ismét a felszállópályára fordult, a pilóták a késés miatt siettek, és - esetleg - elfelejtették ellenőrizni a szárnyak hátsó részén levő féklapátokat, amelyek fenntartják a gépet emelkedés közben. Ezt a verziót erősítik meg a túlélők vallomásai is, akik úgy emlékeznek: mintha a gépnek egyszerűen nem lett volna ereje a magasba emelkedni. A flapek hibáját elvileg egy műszernek jeleznie kellett volna a pilótafülkében, de nincs kizárva, hogy elektronikai hiba miatt ez nem működött (vagy a hőmérsékletmérővel együtt esetleg véletlenül kikapcsolták).
A spanyol El País emlékeztet rá, hogy 1987-ben egy MD 82-es szinte hajszálpontosan ugyanezen okok miatt zuhant le Detroitban. A katasztrófában akkor is 154-en vesztették életüket, és csupán egy négyéves kislány élte túl a tragédiát.