Kiderült, eredeti Michelangelo-festmény lóg a falukon
A Kober-család tagjain kívül azonban nemrég a hitelesség mellett állt ki egy olasz művészettörténész-restaurátor, Antonio Forcellino is, akinek többévnyi kutatás után jelent meg a festménnyel foglalkozó "Az elveszett Pieta" című könyve.
A kutatóval a New York állambeli Tonawandában élő tulajdonos, Martin Kober lépett kapcsolatba, akinek közlése szerint a festményt ükapjának sógornője örökölte egy német bárónőtől. Mint Kober elmondta, azt szeretné, ha a XVI. századi pietáról - a tulajdonos állítása szerint a korabeli Rómáig vissza tudja vezetni a kép birtokosainak sorát - általánosan elismernék, hogy Michelangelo alkotása, restaurálnák, majd újra kiállítanák.
Újra, hiszen a kép az 1880-as években már szerepelt a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum egyik időszaki tárlatán. A modern kutatókat és kurátorokat azonban egészen mostanáig nem sikerült maradéktalanul meggyőzni a festmény eredetiségéről. A légierőtől 2002-ben visszavonult Martin Kober nyugdíjas éveit már teljes egészében az alkotás múltjának felderítésére fordította.
Mint mondta, szülei és más rokonai többször is próbálkoztak a festmény elismertetésével, azonban Bostonban és New Yorkban sorozatosan visszautasították őket.
Többször leverték a falról
Martin Kober felidézte, hogy a családban csak "Mike" néven emlegetett festményt érte néhány teniszlabda-találat, amikor a testvérével gyerekként a nappaliban játszottak. Később portörölgetés közben véletlenül leverték a falról, és az egyik kanapé mögé állították egy bőr mappában. A festmény ezen a helyen töltött mintegy 25 évet. A Kober-lakásban jelenleg már csak a festmény másolata lóg; az 1545 körül készült, 48-szor 63 centiméteres eredetit egy bank széfjében őrzik.
Antonio Forcellino végül két évvel ezelőtt válaszolt Kober meghívására, és megnézte a Michelangelo által valószínűleg 70 éves korában festett képet. Mint a Sunday Timesnak elmondta, "lélegzete is elállt", amikor először meglátta. "Csak egy zseni festhette. A szenvedést kihangsúlyozó sötétség, a Szűz, aki úgy néz, mintha sikítana, és Krisztus alakja, miután levették a keresztről ... Egyértelműen Michelangelo. Szerencsés vagyok, hogy találtam olyan dokumentumokat, amelyek bizonyítják is ezt" - nyilatkozta a brit lapnak.
Forcellino könyve Olaszországban jelent meg, az Egyesült Államokban várhatóan jövőre adják ki.
William E. Wallace, a St. Louis-i Washington Egyetem művészettörténet-professzora, Michelangelo-szakértő szerint nem csoda, hogy a művészettörténészek szkeptikusan fogadják az új pieta hírét. "Az elmúlt évtizedben átlagosan évente két új állítólagos Michelangelo bukkant fel, ezek közül azonban mindössze néhány rajzról sikerült megállapítani, hogy egy követő, imitátor vagy segédművész alkotása" - magyarázta a tudós.