Emberéletekért küzdenek az M1-en
Megbénultak a nyugati országrész autópályái. Igazán nagy baj az M1-en van, ahol a csütörtök délután óta veszteglő autók utasai a hó foglyaivá váltak. A Népszabadság értesülései szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. a szalagkorlátok átvágásával, a pálya járható oldaláról próbálja menteni a menthetőt.
A segítségre váró emberek között a hírek szerint kismamák és gyerekek is vannak. Kiszabadításukat azonban tegnap délután óta nehezíti, hogy az ÁAK mentésre érkező járműveit is eltemették a viharos szél által összehordott hótorlaszok. A sztrádaüzemeltető az esti óráktól más üzemmérnökségein felszerelt hómarói bevetésével igyekszik úrrá lenni a helyzeten. A reggeli órákban újabb egységeket indítottak útnak a katasztrófa helyszíne felé.
A mentés lassan halad. A Bicskéről és Lébényből egymással szemben elindított hómarók munkáját nehezíti, hogy a munkagépeknek gyakran hátrálniuk kell, a hátuk mögött felgyülemlő hó miatt ugyanis egyébként elakadhatnak. De gondot okoz az is, hogy a szakaszosan három méternél is magasabb hótorlaszok alatt autók vannak eltemetve. Ezeket a hókotrók vezetői gyakran csak akkor veszik észre, amikor nekik ütköznek.
Ezért az ÁAK a reggeli órákban Komárom és Győr között átvágta az M1-es szalagkorlátját. A 88-as kilométerszelvény térségében a két forgalmi irányt elválasztó sávon keresztül próbálják kiszabadítani a bajba jutottakat. Úgy tudjuk: a havazás és hófúvás egyelőre nem követelt áldozatokat, a mentésben résztvevő szakemberek szerint azonban a legrosszabbra is fel kell készülni.
Részben azért, mert a csütörtök délután óta veszteglő járművek egy részéből reggelre kifogyhatott az üzemanyag. Így elképzelhető, hogy a hóban rekedt utazók fagyásos sérüléseket szenvednek. De számolni kell azzal is, hogy a járó motorral eltemetett gépkocsikban segítségre várókat esetleg megmérgezi az utastérbe beszivárgó szénmonoxid.
A mentéshez lapunk értesülései szerint a honvédségtől is segítséget kértek, a nagyobb járműveket szükség esetén lánctalpasokkal vontatják félre. A hó alatt lévő járművek kiszabadítása azonban sokáig eltarthat, valószínű, hogy az eltemetett autókat csak egyenként tudják majd kimenteni. És ezt is megnehezíti, hogy a kiürült üzemanyagtartállyal veszteglő gépjárművek kiszabadításuk után sem tudnak önerőből továbbhaladni.
A hírek szerint az éjszakai órákban az M1-en fogságba esett autósok közül többen a Magyar közút diszpécserközpontjától próbáltak segítséget kérni. Hajnalra azonban, talán a mobiltelefonok akkumulátorainak lemerülésével, egyre kevesebb hívás futott be.
Az M0-ás és az M7-es autópálya eközben üres. A körgyűrű és a balatoni sztráda burkolatát megtisztították, de két útszakaszra az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) utasítására forgalmat nem engednek. A hírek szerint a Magyar Közút munkagépeinek egy részét a 6-os és a 7-es főútra irányították. Feladatuk, hogy mindenáron tartsák nyitva a nyugati országrészbe vezető két főutat.
A 100-as km környékén az M1-en Gönyü környékén hallgatók hívták a helyi rádiót, hogy derékig ér a hó, a benzin kifogyott és senki nem jár arra, hogy segítsen és esélytelen a mentés. Az autókat hátrahagyva melegedőre lenne szükségük, illetve akinek van munkagépe közelítse meg őket és vigyenek forró teát, némi élelmet, mert még egy éjszakát nem bírnak ki.