Járatritkítás a horvát-magyar vasútvonalon
A HZ honlapján olvasható közlemény szerint a 2011/2012-es menetrendben szereplő 56 nemzetközi járatból a 2012/2013-as menetrend szerint a vasúttársaság 24 járatot üzemeltet a horvát és az európai úti célok között. Magyar-horvát viszonylatban Zágráb (Zagreb) és Budapest között napi egy pár vonat közlekedik majd.
Ez azt jelenti, hogy december 9-től megszűnik a többi között a Kotor (Kotoriba)-Murakeresztúr-Kapronca (Koprivnica)-Gyékényes, illetve Pélmonostor (Beli Manastir)-Pécs vonalakon közlekedő határ menti vonat, valamint a Szarajevó (Sarajevo)-Eszék (Osijek)-Pécs-Budapest járat is.
Különösen az Eszék és Pécs között közlekedő vonatok megszűnése rendkívül érzékenyen érinti az Eszék-Baranya megyei magyarságot - tájékoztatta az MTI-t Sója Dénes, a horvátországi magyar kisebbség parlamenti képviselője. Eszék és Pécs között már évek óta napi kettő - egy reggeli és egy esti járat közlekedik -, amelyet havonta 1.500 ember, többségében horvátországi magyar vesz igénybe. Az utasok közel 50 százaléka, elsősorban diák és egyetemista, egzisztenciálisan mindkét állam intézményeihez kötődik - hangsúlyozta a képviselő.
Éppen ezért Sója Dénes már korábban kérelmezte a szóban forgó járatok megtartását Sinisa Hajdas Doncic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszterhez intézett levelében. A szeptember eleji keltezésű kérelem egy példányát a képviselő személyesen is átadta a miniszternek, de választ eddig nem kapott.
A vasúttársaság korábban megállapította, hogy a mostani 56 nemzetközi járatból 46 összesen évi 38,6 millió kuna veszteséggel üzemel - írta pénteki számában a Jutarnji list. Elemzések azt mutatják, hogy ezeken a vonalakon vonatonként átlagosan 31 ember utazik. Kiszámolták azt is, hogy a veszteség 75 ezertől egészen 2,6 millió kunáig terjed járatonként - teszi hozzá a lap, amely emlékeztet arra is, hogy a HZ először csak 12 nemzetközi járatot akart megtartani, de időközben több járatról sikerült megállapodnia a szomszédos országok vasúttársaságaival.
A HZ közleménye szerint a horvát vasúttársaság még mindig tárgyal bizonyos nemzetközi partnerekkel további járatok bevezetéséről.