Humor és szex: ez kell a fiataloknak

A fiatalokat nem igazán érdeklik a komoly műfajok, inkább az animációs filmekért és a realitykért rajonganak. Ugyanakkor szeretnek arról beszélni, amit a képernyőn láttak, különösen, ha szex is van a műsorban – derül ki egy friss felmérésből.

A magyar fiatalok médiafogyasztási szokásai alig különböznek társaikétól világszerte – derült ki az MTV Hungary és a GKIeNET kutatóintézet által közösen végzett reprezentatív trendkutatás második részéből, amelyet a 15-24 éves korosztály körében végzett.

Bár a képernyő előtt töltött idő a televízió és a monitor között egyre inkább megoszlik, még mindig a TV a legnépszerűbb médium a 15 és 24 év közötti korosztály körében, akik saját bevallásuk szerint hetente átlagosan 17,5 órát töltenek a képernyő előtt.

Nem kell a pornó, de a szex igen

Míg a 25 évnél idősebbek legnagyobb arányban a hír- és ismeretterjesztő műsorokért, vagy filmnézés kedvéért ülnek a képernyő elé, a fiatalokat kevésbé érdeklik a komoly programok. Inkább rajzfilmeket választanak; a vizsgált korosztály közel fele szívesebben kapcsolja be a tévét egy-egy animációs sorozat kedvéért, mint a 25 év felettiek. Így nem meglepő az sem, hogy az újabb gyártású, fanyar humorra, gúnyra épülő rajzfilmek spontán ismertsége a 15-24 évesek körében a legmagasabb.

A realityk, valóságshow-k szintén kedvelt műfajok a fiatalok, különösen a lányok körében: a 15-24 közötti lányok 47 %-a nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten szívesen néz ilyen adást. Arra kérdésre, hogy miért nézik realityket, a legnagyobb arányban a vicces jeleneteket, illetve az emberi kapcsolatok és veszekedések ábrázolását emelték ki. Míg a fiatal férfiak körében a szexualitás megjelenítése egy-egy műsorban szintén kifejezetten hangsúlyos, a 15-24 év közötti lányok számára még mindig a szerelem az egyik legérdekesebb tartalom. A szex megjelenésével kapcsolatban érdekes adat, hogy a direkten ábrázolt szexuális tartalommal, azaz a pornóval kapcsolatban a fiatal korosztály nemre való tekintet nélkül a legkisebb arányban, 44 %-ban elfogadó csak, míg a 35 fölöttiek körében ez a szám már 55 %. Ugyanakkor a fiatalkori szex következményeivel foglalkozó, reality jellegű műsorok megfogják őket, amit azzal indokolnak, hogy ezek a sorozatok jó beszédtémául szolgálnak, elsősorban a lányok számára.

Beszédtéma a TV

E tekintetben a magyar lányok ugyanúgy működnek, mint a világ más pontjain élő társaik. Az MTV világszerte, 15 országban elvégzett kutatásából, a Millenials studyból kiderül, hogy a lányok a Föld szinte bármely pontján kifejezetten szeretnek arról beszélgetni, amit a tévében láttak, különösen, ha érzelmeket, kapcsolatokat bemutató, folytatásokban követhető műsorokról van szó. De nem ez az egyetlen hasonlóság a világ fiataljai és a magyarok között: úgy tűnik, a 15-24 közötti korosztály számára a tv-nézés egyre inkább közösségi tevékenység: a valóságshow-kat és humorosként jellemzett műsorokat a fiatal korosztály jellemzőbben szereti társaságban nézni. A társaság legnagyobb arányban (több mint 40 %) a családot jelenti, körülbelül 20 %-uk pedig inkább a barátaival nézi mindkét műsortípust – derül ki az utóbbi években már többségében sorozatokat és realityket sugárzó csatorna felméréséből.

Mindig, mindenhol online

A közösség szerepe a fiatalok internetezési hajlandóságának is egyik fő mozgatórugója. A nemzetközi Millenials study kutatásból kiderül: a fiatalok mindenhol egyöntetűen vallják, hogy az állandó online jelenlét számukra alapvető a kapcsolattartás szempontjából. A magyar fiatalok e tekintetben is hasonlóan gondolkodnak, közel ugyanolyan arányban (kb. 15%) válaszolták arra a kérdésre, hogy hol interneteznek általában azt, hogy „mindenhol”, mint az önálló keresettel rendelkező 25-35 közötti korosztály. Ráadásul az internetezésre alkalmas mobil eszközökkel, például okostelefonnal rendelkezők körében a 15-24 közötti korosztály aránya a legmagasabb: minden negyedik fiatal rendelkezik ilyen eszközzel.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.