Egy fél literenként 54 grammnyi cukrot tartalmazó üdítőitallal manapság nem lehet rekord árbevételt elérni az európai piacon. Tudják ezt jól a Coca-Colánál is már régóta, ezért áll elő újabb és újabb energiaszegény termékekkel, legutóbb a Life Coke-kal, melynek dizájnja jóval zöldebb, mint a tartalma.
Hiába zöldül a kóla, attól még cukorbomba
A 2006-ban piacra dobott Coke Zero a nyolcvanas évek óta létező Coke Light férfiasabb dizájnnal rendelkező változata. A Light ezüst-piros címkéje túl nőiesnek bizonyult, a Zero pedig nevében és színeiben is férfiasabb jelenség, így alkalmas a testkultúrára nagy hangsúlyt fektető, az utóbbi évtizedben felbukkanó új fogyasztó réteg megcélzására.
Ám időközben a testtudatosság egészségtudatossággal párosult és az aszpartam tiltólistára került jelentős vásárlóerővel bíró rétegek számára. Így született meg a zöld mozgalomra válaszoló, steviával édesített Life Coke. A zöld doboz azt a látszatot kelti, hogy természetes, egészséges összetevőkből álló italról van szó, amely kíméli a fogakat és nem járatja csúcsra a vércukorszintet.
Túlzott optimizmusra azonban nincs ok, mert bár a Life kóla fél literében ugyan csak 34 gramm cukor (11 kockacukor) van a sima kóla 54 grammjával (18 kockacukor) szemben, ez a mennyiség is meghaladja az Egészségügyi Világszervezet által ajánlott napi maximális cukorbeviteli mennyiséget –ezek ugyanis a stevia előnyei.
„Egy cukorbomba egy kicsit kevesebb cukorral még cukorbomba marad" – mondta a Die Zeitnak Anneke von Reeken a német fogyasztóvédelmi központ táplálkozás- és élelmiszerügyi titkára.
A Coca-Colát azonban nem lehet hazugsággal vádolni, hisz a tápérték precízen fel van tüntetve a csomagoláson és az adatok helytállóak. Ami azonban megtévesztő, az a dizájn, hisz azt sugallja, hogy ez az üdítő egészséges. Anneke von Reeken szavaival élve: ha létezne táplálkozási jelző lámpa, a zöld kólánál élénkvörösre váltana.
Ám a cég nem is édesíthetné kizárólag steviával az üdítőjét. Ennek oka egyrészt az, hogy ennek a növényi kivonatnak van egy kesernyés utóíze, ami annál intenzívebb, minél nagyobb mennyiségben használják. Másrészt az Európai Parlament is maximalizálta az egységnyi üdítőitalban alkalmazható mennyiséget, amikor jóváhagyta a stevia élelmiszer-adalékanyagként való bejegyzését az európai piacon.