Különleges tesztközpontot épített a szupervonatokhoz az Alstom
Csaknem 2,5 millió eurós beruházással egyedülálló, vasúti forgóvázak tesztelésére alkalmas tesztközpontot hozott létre az Alstom Transport Neuhausen-ben. Az új budapesti metrószerelvények gyártója egy olyan vadonatúj tesztpadot tervezett és épített fel svájci gyáregységében, amely a világon egyedülálló módon komplett, azaz alvázzal, felfüggesztéssel, erőátvitellel és a motorral is felszerelt forgóvázak tesztelésére és üzemi teljesítményének mérésére és ellenőrzésére is alkalmas.
(A francia cég szállítja egyébként az új budapesti metrószerlvényeket is. Vélhetően 2010 elején állhatnak forgalomba az Alstom által gyártott Metropolis típusú kocsik a 2-es metró vonalán, ha megkapják a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. A 4-es metró vonlán is az Alstom szerelvényei közlekednek majd.)
A svájci létesítmény kialakításával az Alstom célja, hogy a termékbiztonság-ellenőrzési folyamatok felgyorsításával lecsökkentse a vasúti járművek tervezési idejét. Az új tesztközpont különlegessége, hogy a mérésekkel a forgóvázak 30 évnyi futásteljesítményét képesek szimulálni és modellezni. A központ az Alstom villamosainak és vonat-villamosainak új generációiba kerülő „Ixége” forgóvázak tesztelésével kezdte meg működését.
Az Alstom Transport új, neuhauseni tesztközpontjának egy 400 négyzetméteres épület ad otthont, lehetőséget adva a műszaki ismeretek bővítsére ad lehetőséget. Eddig a vasúti ágazaton belül általában csak az egyes alvázakat és a forgóvázak bizonyos részegységeit ellenőrizték tesztpadon, a fárasztásos teszteket és az egyéb alkatrészek tulajdonságait számítógéppel szimulálták. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a gyártók először kifejlesztettek minden egyes alkatrészt és részegységet, majd a szerelvényen végzett tartóssági teszt során a már összeszerelt forgóvázat tesztelték. Ez az eljárás nem tette lehetővé, hogy már a tervezés és a gyártás után szimulálni lehessen azokat az erőhatásokat, amelyek a mintegy 30 éves élettartamuk alatt érik a vasúti járművek forgóvázait.
A tesztpad forradalmasítja a gyártási és ellenőrzési folyamatot azáltal, hogy lecsökkenti a termék megbízhatóságának biztosításához szükséges időtartamot. A részegységekkel felszerelt forgóvázak így tesztelhetőek lassú, illetve hirtelen gyorsulási szakaszban, akár egyenes vonalon, akár pedig kanyarokban való haladást szimulálva. A tesztpad segítségével mérhető az alváz vagy a „mozgó”, egyenetlenül eloszló utasok jelentette terhelések forgóvázra gyakorolt hatása is.
A szabályozott ciklusok szerint végzett teszteknek köszönhetően mérhető a forgóvázban idővel végbemenő fizikai változás. A tesztek során a forgóváz legalább tízmillió fárasztási cikluson esik át, amely révén mindössze 4-6 hónapnyi teszteléssel csaknem 30 üzemben töltött év terhelése vizsgálható. Az Alstom Citadis villamosaihoz kifejlesztett „Ixége” forgóvázakra például több, mint 460 feszültség-, hőmérséklet-, nyomatékmérési és elmozdulást érzékelő szenzor került.
Az új forgóváz-tesztpaddal végzett fejlesztések eredményeként lehetségessé válik egy adott vasútvonal nagy precizitással történő leképezése a lehetséges pályahibák hatásainak figyelembevételével együtt. Az Alstom Transport még a forgóvázak üzembe helyezése előtt képes lesz a kritikus, nagy igénybevételű alkatrészeknek meghatározására.
Az Alstom a neuhauseni központban teszteli majd a városi villamosokon, a nagysebességű, valamint a nagyon nagysebességű vonatokon alkalmazott forgóvázakat is. A teljes termékskála lefedése érdekében az Alstom Transport szakértőinek két fő tesztpad áll rendelkezésükre, az egyiken a komplett forgóvázakat, a másikon pedig az alvázakat tesztelik. Ezzel a mozgó alvázat három tengelyre szorítják.
Az alkalmazott erő elérheti a 200 Newton-kilogrammot (20 tonna) is a kereszttengelyen, a 120 Newton-kilogrammot (12 tonna) a hosszanti tengelyen és az ezer Newton-kilogrammot (100 tonna) a függőleges tengelyen. Statikus állapotban a függőleges irányban ható erő elérheti az 1200 Newton-kilogrammot (120 tonna). A többi, kisebb tesztpad az alkatrészek tesztelésére szolgál, ezeken többek között a torziós rudakat, felfüggesztéseket, ütközőket és rugókat tesztelik.
A mintegy 2,5 millió eurós beruházással létrehozott tesztközpont az Alstom Transport vállalati struktúrájának része, az itt dolgozó szakemberek szorosan együttműködnek az Alstom Transport forgóvázak tervezéséért és gyártásáért felelős 120 mérnökével és technikusával. Az Alstom Transport évente háromezer forgóvázat gyárt.