Februártól csökken a nagykörúti villamosok menetideje
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az uniós projektet záró csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, 52 csomópontban változtatták meg az eddigi programot, ennek köszönhetően a 4-es és 6-os villamosok menetideje a jelenlegi 32 percről 29-30 percre csökken, és csökkenteni tudják a követési időt is, így a nagykörúti villamosok csúcsidőben sűrűbben közlekednek majd, óránként 28 helyett 30 jármű.
Ezzel párhuzamosan az autósok számára változni fog a zöldhullám a Nagykörúton, de Vitézy Dávid hangsúlyozta, hogy nem fog hosszabb ideig tartani eljutni a körút egyik végéből a másikba. Eddig több kereszteződésen zöldhullámon haladhattak át az autósok, de egy kereszteződésben másfél-két percet is várakoztak. Februártól az új lámpaprogramok miatt többször kell megállni majd, de kevesebb ideig kell várakozni. Nem lesz kényelmes, de eddig a villamos volt ebben a helyzetben, amelyet sokkal többen használnak - mondta a vezérigazgató.
Az első napokban a BKK bővített ügyeletet tart, és figyelni fogja a hibákat. Hasonló intézkedéseket tervez a BKK bevezetni az 1-es villamos vonalán is, ahol a felújítás után a Hungária körút autósforgalmával szemben a villamosokat részesítik majd előnyben.
Kérdésre válaszolva közölte, a Futár projekt keretein belül a város nagy részén olyan, GPS-en alapuló rendszert alakítanának ki, amely a tömegközlekedési járművekhez igazítaná a zöldhullámokat.
Üveges Péter Zoltán, a Siemens üzletági igazgatója a sajtótájékoztatón a technikai részletekről elmondta, hogy két új forgalomirányító programot készítettek, ezek 60, illetve 90 másodperces ciklusidőt használnak. A főváros ezer lámpás kereszteződéséből mintegy százat érintett a beavatkozás, mivel nemcsak a Nagykörúton, hanem a csatlakozó utakon is át kellett hangolni a lámpákat. A Nagykörút 52 csomópontjában 102 programot telepítettek, a sugárirányú keresztező utakon pedig hetven csomópontot érintett a beruházás.
Tizenhat csomóponton egyéb beavatkozás is szükséges volt, egy detektor érzékeli a villamosok közeledését, és ezzel forgalomfüggően tudja a lámpaprogramokat változtatni. A végállomásokon összhangba hozták az indítást a zöldhullámmal, így az elinduló szerelvények már szabad jelzéssel tudnak az egész útvonalon végigmenni.
Az uniós projekt 44 millió forintba került, ebből 40 millió forintot az unió fizetett.