Fabergé-tojásokkal emlékezik ma a Google

Ma 166 éve született a legendás tojások megalkotója, Peter Carl Fabergé, a Google ez alkalommal is ünnepi díszbe öltözött.

Az aranyműves 1846. május 30-án született Szentpéterváron, hugenotta származású családját elüldözték Franciaországból, ezért Oroszországban találtak menedéket. Peter Carl 1870-ben vette át apja ékszerüzletét, majd 1885-ben III. Sándor cár udvari ékszerésszé nevezte ki. Az első ékszer-tojás éppen a cár megrendelésére készült, aki különleges ajándékkal akart kedveskedni feleségének, Marina Fjedorovnának.

A mester több mint harminc éven át készítette az ékszerművészet egyik legbámulatosabb gyűjteményét. Az egyedi tervezésű húsvéti tojások belseje apró, ám értékes meglepetéseket rejtett. A „Tyúktojás” az első Fabergé-darab, értékét nagyjából 3-4 millió dollárra becsülik. Fabergé összesen ötven különböző tojást készített az idők során a cári család különféle tagjainak, a legutolsót 1916-ban.

A Fabergé-ház hírneve hamarosan külföldre is eljutott és olyan sikeressé vált, hogy a cégnek az 1890-es évek végén már 500 alkalmazottja volt, és tárgyak ezreit állították elő. Műremekeik nemcsak Oroszországban és Európa országaiban, hanem a Távol-Keleten és Amerikában is rendkívül kedveltek voltak.

A Fabergé-tojások a világ leghíresebb és legdrágább húsvéti tojásai lettek, a főként aranyból készült és különféle drágekövekkel - jáspissal, malachittal - díszített ékszerek ára csillagászati, az úgynevezett Rothschild Fabergé tojás például 9 millió fontért (mintegy 3,2 milliárd forintért) kelt el 2007-ben a Christie's aukciós ház árverésén Londonban. Szintén rekord áron cserélt gazdát az a tojás, melyet II. Miklós cár az édesanyja számára csináltatott: a mesés ékszerért 9,6 millió dollárt fizetett egy névtelen vásárló.

Időről-időre különféle alakzatok, eltűnő vagy átalakuló betűk, rejtvények kerülnek a Google logójába ünnepek, évfordulók, jelentős események alkalmából. Mivel a Google nyitólapja a világ egyik leglátogatottabb weboldala, már csak azért is adja magát, hogy ily módon aktualizálják a logót.

A Google doodle (szó szerinti fordításban Google-firka) néven ismertté vált logók figyelése és gyűjtése sokak kedvelt elfoglaltságává vált az interneten. Az első ilyen "firkát" az 1998-as Burning Man fesztivál alkalmából készíttették, a rendezvény emblémáját szerkesztve a logóba.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.