Ez nem kényszerleszállás, hanem valóságos csoda!
A gép kedden a jakutföldi Zapolarnij (Sarkkörön túli) városból tartott Moszkvába, amikor hirtelen felmondta a szolgálatot az áramellátás, a navigációs rendszer, és az összes szivattyú, amely az üzemanyagtartályból a hajtóművekhez juttatja a kerozint.
A legközelebbi leszállási lehetőséget egy sok éve elhagyott katonai repülőtér jelentette a Komi Köztársaságban lévő Izsma városka mellet.
A töredezett, kátyús kifutópálya azonban mindössze 1200 méter hosszú, miközben a TU-154-eseknek mintegy 2000 méteres kifutásra van szükségük.
Jevgenyij Novoszelov első pilóta dolgát a szerencse is segítette: a kifutópálya végén túlment ugyan - bár alig 100 méterrel - de egy egészen fiatal fenyőültetvénybe szaladt bele, amelynek fácskái lefékezték a gépet, kárt ugyanakkor nem okoztak benne.
A Komszomolszkaja Pravda című lap Igor Oleszovot, az izsmai kultúrház igazgatóját idézve azt írta: az utasoknak szemmel láthatólag semmi bajuk nem történt, olyannyira hogy miután a sors akaratából egyszerre csak a komi tajgában találták magukat, felhasználták az alkalmat, és elmentek gombászni addig is, amíg továbbmehettek - mondta az igazgató, akinek kultúrházában átmenetileg elszállásolták őket.
Néhány óra múlva a mintegy 175 kilométerre Uhtába vitték őket, ahonnan repülőn folytathatták útjukat Moszkvába. Egyetlen házaspár azonban elzárkózott ettől, és azt kérték, inkább vonatra rakják őket.
A pilótákat azonnal orvosi vizsgálatra vitték, ahol kiderült, hogy nem fogyasztottak alkoholt, továbbá hogy pszichológiai és fizikai téren egyaránt teljesen egészségesek.
Ez idén az ötödik vészhelyzet volt TU-154-esekkel: januárban az iráni Mashad városban esett szét egy repülőgép leszállás közben, szerencsére senki nem sérült meg. Áprilisban a Lech Kaczynski lengyel államfőt és kíséretét szállító repülőgép zuhant le Szmolenszk közelében, közel 100 ember vesztette életét. Augusztus 17-én Novoszibirszkben hajtott végre kényszerleszállást egy gép, mert nem tudta kiengedni futóművét, 24-én Krasznodarban szintén kényszerleszállásra került sor, mert 1000 méter magasban füst keletkezett a pilótafülkében. Augusztus 31-én ismét Mashadban kisebb tűz ütött ki a futómű körül, a kényszerleszállásban senki nem sérült meg.
A szamarai repülőgépgyárban - ahol a TU-154-esek készülnek - éppen a napokban fejezték be egy a lengyel elnöki géppel szinte teljesen azonos repülőgép generálozását, amelyet szerdán lengyel küldöttség vesz át, a lengyel vezetés ugyanis kitart a TU-154 mellett a szmolenszki katasztrófa ellenére is.
A TU-154-est a Tupoljev tervező intézetben dolgozták ki közepes távolságokra, és első ízben 1968-ban emelkedett a magasba. Szériagyártása 1968 és 1998 között folyt, összesen 935 repülőgépet gyártottak a típusból. 1998-tól az idei évig kis szériában gyártották tovább a gépet Szamarában, a gyártás a tervek szerint idén végleg leáll.