Először felmentették a buszsofőrt, de új eljárás indult

Hatályon kívül helyezte a másodfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a Pécsi Törvényszéket a Pécsi Ítélőtábla kedden annak a buszvezetőnek az ügyében, aki 2008 januárjában Pécsen az általa vezetett busszal a megállóba felhajtva egy gyalogos halálát okozta.

A baleset még 2008. január 14-én történt. A sofőr a 6-os számú helyi járat volánjánál ülve a Maléter Pál úti megállóban nem tudott megállni egy előtte kikanyarodni készülő busz mögött, s azért, hogy elkerülje az azzal, valamint a tőle balra haladó autókkal való ütközést, jobbra rántotta a kormányt, arra, ahol abban a pillanatban senkit sem látott. A megállóba felhajtva ugyanakkor elütött egy hatvanéves nőt, nekiment egy padnak, végül egy fának ütközve megállt. A baleset sérültje életét vesztette.

A buszsofőr az ellene halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult büntetőeljárás során többször is együttérzését fejezte ki az elhunyt hozzátartozóinak, de a felelősségét nem ismerte el. Mindvégig azt állította: a tragédiát a busz rejtett hibája okozta. Az esetnél a motor hirtelen felpörgött, a jármű ettől plusz energiához jutott, nem lehetett lefékezni.

Az ügyben első fokon eljáró Pécsi Városi Bíróság 2011 tavaszán bizonyítottság hiányában felmentette a sofőrt. A döntést azzal indokolta, hogy az ügyészség nem tudta kétséget kizáróan cáfolni azt a vádlotti védekezést, hogy a baleset műszaki hiba és nem más ok miatt következett be. Az akkori ítélet szerint a műszaki hibát a szakértői vélemény sem zárta ki, de arra, hogy a rendellenes működést pontosan mi okozta, nem derült fény.

Az ügyet másodfokon tárgyaló Pécsi Törvényszék ugyanakkor megállapította Galacsik István felelősségét a balesetben, és 1 év 3 hónap, 2 évre felfüggesztett fogházbüntetéssel sújtotta, valamint két évre eltiltotta a járművezetéstől.

A büntetőtanács úgy vélte: semmi sem támasztotta alá azt a korábbi bírói megállapítást, hogy a busz a fékezés ellenére felgyorsult volna, a bizonyítékok alapján a jármű "fékezhető" volt. A vezető relatív gyorshajtást követett el, 47 kilométeres óránkénti sebességgel közelítette meg a buszmegállót, arra számítva, hogy az előtte álló helyi járat már elhagyja azt, mire ő odaér. Mivel nem ez történt és a fékút lerövidült, félrerántotta a kormányt, felhajtott a megállóba, amellyel egy ember halálát okozta.

A harmadfokon eljáró táblabíróság Makai Lajos vezette tanácsa kedden úgy találta: a Pécsi Törvényszék eljárási szabályt sértett, mert a városi bíróságtól eltérő tényállást állapított meg, és erre nem lett volna lehetősége. Az ítélet ezen felül megalapozatlan is volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.