Már dalt is költöttek a Vodafone kirúgott marketingeséről
"Ok, csörögjetek ránk! ;)" - emiatt az egyetlen, gúnyos üzenete miatt rúgtak ki az állásából egy frissen felvett online marektingest a Vodafone Magyarországtól.
A T-Mobile múlt heti üzemzavara idején a mobilcég a Twitteren igyekezett ugyanis megnyugtatni ügyfeleit: "A hálózati problémával kapcsolatban lesz hivatalos tájékoztatás. Türelmeteket kérjük!" Ezt a hivatalos T-Mobil bejegyzést továbbította a konkurens cég, a Vodafone online marketingese, a fent idézett megjegyzéssel kiegészítve.
'Sportszerűtlenül nyilatkozott'
A tweet pillanatok alatt elterjedt a neten, alighanem ezért is lépett gyorsan a Vodafone. Suba János, a cég kommunikációs igazgatója az Indexnek megerősítette, hogy a tweet miatt bocsátották el menedzserüket, mert "engedély nélkül és sportszerűtlenül nyilatkozott a versenytárs problémájáról. A viselkedése ellentétes a tisztességes versennyel, és úgy ítéltük meg, hogy ezért elbocsátás jár".
Támad a konkurencia
Az eset egyik érdekessége, hogy a versenytárs üzemzavarára adott hivatalos Vodafone-válasz sem különbözik alapvetően a sérelmezett tweet-től ("csipogástól"), a T-Mobile pénteki leállása idején ugyanis hirdetést tett közzé a Google oldalain, a következő szöveggel: "Válaszd a Vodafone-t, velünk most is elérheted ismerőseid".
'Válaszoltam egy csipkelődőset'
Nem kevésbé érdekes magának az érintettnek - mint kiderült, Müller Tamásnak hívják a kirúgott marketingest - a reakciója. A Webisztánnak adott interjújában azt mondta ugyanis: a T-Mobile leállásra igyekeztek gyorsan reagálni, "így a hivatalost tájékoztatást ígérő twitter bejegyzésükre válaszoltam egy csipkelődőset". Beszámolója szerint számított rá, hogy a twitteres közösségnek tetszeni fog a hozzászólás, és jópáran retweetelni (továbbítani - ahogy ő tette a T-Mobile üzenetével - A szerk.) is fogják.
Nem egyeztetett házon belül
Ez így is történt. Müller azt is megerősítette, hogy ők tettek ki Adwords hirdetéseket a hálózati problémára vonatkozó keresőszavakhoz és kifejezésekhez, amiben a Vodafone-t ajánlották a hálózati problémát tapasztalóknak. "Mindkét dolog bekerült a témával foglalkozó címlapos Index cikkbe, így hirtelen nagyon ismertté váltak, ami persze további tweeteket, retweeteket és blogbejegyzéseket hozott magával. A Vodafone úgy ítélte meg, hogy az adott helyzetben nem voltak etikusak ezek a lépések, és mivel ezeket nem egyeztettem házon belül, így elbocsátottak az állásomból."
Felhördült a netes közösség
Müller kirúgásának hírére felhördült az internetes közösség, a Twitter és a Facebook közösségi oldalakon, blogokban, - többek között ITT is - kommentek ezreiben átkozták a Vodafone-t, bár sokan a Müller interjúban emlegetett jól átgondolt online közösségi stratégiák egyikének tulajdonították az "akciót". Az egyik blogban szavazást is indítottak Müller kirúgásáról; a csaknem háromezer szavazó többsége szerint a marketinges inkább dícséretet érdemelt volna, nem kirúgást.
Retweet edition
A Facebook-on még külön rajongói oldalt is készítettek Müllernek, "Ok, csörögjetek ránk ;)" címmel, "a butaság ellen", amelyhez két nap alatt több mint ezren csatlakoztak (összehasonlításul: a Vodafone Hungary Facebook-oldalának csak 70 tagja van, körülbelül ugyanannyi, mint egy átlagos "Fuck vodafone-oldalnak" - utóbbiból több is van a Facedbookon. A Twitteren pedig alig több, mint 400-an követik a mobilcéget - ez valamivel kevesebb egyébként, mint Müller Tamás követőinek száma).
Ikonná vált
Az új Facebook-os oldal rajongóinak száma ráadásul óráról órára emelkedik, a tagok - köztük számos újságíró és marketinges - folyamatosan posztolják az esetről a világmédiában megjelent híreket. A rajongók egyike még egy számot is írt Müllerről - természetesen "Ok, csörögjetek ránk ;) (retweet edition)" címmel, és folyamatosan gyarapodik a Vodafone-os gúnyrajzok száma is.
Túlment a határon
Az interneten szinte vírusként elterjedt eset a külföldi média érdeklődését is felkeltette: számos angol nyelvű hírszájt és blog foglalkozik a történtekkel (többek között a The Nextweb, vagy a Buzz Box - így a hír hamar felpörgött az angol nyelvű netes közösségekben is - lásd például ITT -, majd a Digg főlapján is megjelent a poszt. két olasz portálon is megjelent a hír (ITT és ITT). A pörgés hatására pénteken már a Google magyar nyelvű keresőjében is az első tíz találat között szerepelt a hír (a Vodafone keresőszóra), sőt ha valaki az angol Google-ban keres rá a Vodafone és a Twitter szavakra, ugyancsak iemelt helyen dobja ki a Müller kirúgásáról szóló híreket.
Müller kirúgásával tehát a Vodafone-nak sikerült két nap alatt lejáratnia magát a magyar - és részben a külföldi - netes közösség előtt, illetve hőst csinálni az ex-marketingesükből.