Egyre terjed a virtuálisidentitás-öngyilkosság
Úgy tűnik, egyre inkább kiábrándulnak az emberek a közösségi oldalakból. Ez derül ki legalábbis Stefan Stieger pszichológus kutatásából, aki több mint 600 személy válaszait elemezve arra jutott, hogy egyre többen követnek el "virtuális öngyilkosságot", vagyis törlik profiljukat a Facebookon.
Ennek okaként a legtöbben az adatvédelmi problémákat és az ismerősök gyarapítására sarkalló társadalmi nyomást jelölték meg, sokan pedig a sekélyes beszélgetéseket, általános elégedetlenséget és az érdeklődés hiányát említették.
A bécsi szakember kutatását alátámasztja a Socialbakers elemző cég áprilisi felmérése is. Adataik szerint a Facebook kilencmillió aktív havi felhasználót veszített az Egyesült Államokban, illetve kétmilliót Nagy-Britanniában. Ez nem azt jelenti, hogy ennyien törölték a profiljukat, csupán azt mutatja, hogy ennyien nem léptek be fiókjukba egy hónapig.
Ugyanakkor a felmérés során kiderült, hogy Kanadában, Spanyolországban, Németországban és Japánban is csökken a Facebook népszerűsége. Érdekes, hogy a fentiekkel ellentétben Brazíliában éppen mostanában kezdik felfedezni a közösségi oldal nyújtotta előnyöket, a havi felhasználóinak száma 6 százalékkal, míg Indiáé 4 százalékkal nőtt.
Itthon nem csappan a Facebook-kedv
"A Facebookot használó országok ranglistáján negyvenharmadikok vagyunk, szeptember óta kétszázezer fővel nőtt a közösségi oldal magyar felhasználóinak száma" – mondja Radisics Milán, a SocialDaily közösségi média infó központ és ügynökség alapítója.
"Túlzásnak tartom a drámai csökkenésről szóló beszámolókat, szerintem nincs baj" – teszi hozzá. Mint mondja, jelenleg négymillió-nyolcszázezer magyar használja a közösségi portált, nagyjából fele-fele arányban nők és férfiak. A web2-szakértő szerint egyébként az Egyesült Államokban sem szörnyű a helyzet, noha idén nyáron valóban 4 millióval csökkent a felhasználók száma, június óta jelentős növekedés figyelhető meg, most 180 millió Facebook-felhasználóval büszkélkedhetnek. Igaz ez az Egyesült Királyságra is, ahol júniusban szintén megfigyelhető egy visszaesés, a Facebook-profillal rendelkezők száma akkor 30 millióra csökkent, azonban június végére négymillióan csatlakoztak a közösségi oldalhoz, ma pedig 36 millió tagot tartanak nyilván.
Az azonban vitathatatlan tény, hogy a tengerentúlon megváltoztak a szokások, az amerikaiak nagy része talán kevesebbszer lép be a fiókjába, mint ahányszor a Twitterre. "A Facebook afféle személyes kirakat, személyes márkaépítésre szolgál, egy életvonal, ami hűen tükrözi az emberek személyiségét. Facebookon az ismerőseikkel tartják a kapcsolatot az emberek, velük csevegnek, míg a Twitter ismeretlenek közötti real time információáramlást tesz lehetővé" – mondja a szakember.
Ő is elismeri persze, hogy a technikai újítások hatással vannak a felhasználókra. Manapság például egyre kevesebb időt töltünk a gép előtt, a magyar facebookozók nagy része is főleg mobilról követi figyelemmel, mi történik ismerőseivel. Ez a tendencia még hansúlyosabban van jelen az Egyesült Királyságban, ahol szintén nem kell attól félni, hogy drasztikusan csökken a népszerű közösségi oldal használóinak száma: a lakosság több mint fele, harminchatmillió brit lép be ugyanis nap mint nap fiókjába.
Radisics Milán véleménye szerint tehát a nemrég napvilágot látott kutatások ellenére tíz évig még biztos a Facebook vezető helye a közösségimédia-világban.