Az online vásárlók egyharmada mindenvevő
Az internetes vásárlás napja program célja e kereskedelmi forma népszerűsítése, a fogyasztói bizalom elnyerése. Az akció honlapján ennek érdekében összegyűjtött akciókkal csábítják a vevőket a webáruházak.
A DotcommerceDay-re az egyik internetes vásárlói közösség felmérést készített saját felhasználói körében. Ebből kiderült, egyre többen és egyre szívesebben választják a vásárlásnak ezt a kényelmesebbnek, olcsóbbnak és időtakarékosabbnak tartott módját, még akkor is, ha ennek is megvannak a maga buktatói.
A Kupon Világ közösségi vásárló oldal által megkérdezettek közel egytizede szenvedélyes vásárlónak tartja magát. Ők hetente legalább egyszer rendelnek valamit online. Rendszeres vásárló 10 megkérdezettből 3, minden harmadik megkérdezett 2-3 hónapnál ritkábban vásárol az interneten.
Kényelmesnek, olcsóbbnak és gyorsabban tartjuk
Az internetes vásárlók közel felénél 10 és 50 ezer forint közé tehető a legmagasabb összeg, amennyit egy online tranzakció során elköltenek. Az online vásárlás okaként a vásárlók háromnegyede a kényelmet említette. Az alacsonyabb árakat tíz megkérdezettből 6 emelte ki, míg az időtakarékosságot a válaszadók körülbelül fele tartja fontos szempontnak.
Könyv, zene, film
Az internetes vásárlók körében a szolgáltatások a legnépszerűbbek, míg a termékek közül könyvet, filmet, CD-t vásárolnak leginkább. A megkérdezettek 36 százaléka „mindenvevő”, azaz nincs olyan termék, amelyet ne vásárolna meg interneten. A válaszadók kétharmada „válogatós”, ők elzárkóznának bizonyos termékek megrendelésétől. A legtöbben, 37 százaléka a megkérdezetteknek ruházati cikket soha nem rendelne online. Az étel- vagy italrendeléstől a megkérdezettek egynegyede, míg a műszaki cikkek megvásárlásától a megkérdezettek 16 százaléka idegenkedik.
A bloggerek, fórumozók véleménye is számít
A vásárlók legnagyobb része a barátai, ismerősei személyes ajánlásában bízik leginkább, amikor egy termékről, szolgáltatásról tájékozódik. A megkérdezettek kétharmada bízik a szakértők, szakújságírók véleményében is, majdnem ugyanennyien a blogokon, fórumokon tett hozzászólásokat is hitelesnek tartják. A gyártók, szolgáltatók hirdetései kevésbé hatékonyak, hiszen ezekben a fogyasztók alig több mint egynegyede bízik meg.
Inkább dicsérünk, mint panaszkodunk
A megkérdezettek maguk is szívesen megosztják véleményüket egy adott termékről vagy szolgáltatásról, feltéve, hogy tapasztalatuk pozitív volt. Kiderült: az elégedetlenségünknek kevésbé adunk hangot, mint az elégedettségünknek. Tíz megkérdezettből hét panaszkodott már, igaz, csupán a vásárlók 7 százalékával fordult ez elő gyakran. Tíz megkérdezettből nyolc személyesen adott hangot kritikai észrevételének, míg a válaszadók negyede tekinthető „kritikus internetezőnek”, ők vagy blogban, fórumhozzászólásban vagy a közösségi médiában kritizáltak terméket vagy szolgáltatást.