Angliai börtön a kétszázzal száguldó magyar motorosnak
A BBC hétfői beszámolója szerint az Oxford közelében, Banbury kisvárosban lakó, 28 éves Ferenci Sándor még júniusban 130 mérföldet meghaladó - több mint 209 kilométeres - sebességgel különböző mutatványokat hajtott végre Yamaha motorjával: a járművet hátsó kerekére emelte, blokkolva fékezgetett, és a szembejövő járművek sávjában száguldozott.
A felvételeket - amelyeket azóta eltávolítottak a YouTube-ról - Ferenci egy barátja készítette különböző helyekről, köztük egy gyalogos felüljáróról.
Az oxfordi koronabíróság - amelynek eljáró bírája "elmebetegnek" és "súlyosan felelőtlennek" nevezte a motoros által bemutatott manővereket - hétfőn 12 heti szabadságvesztésre ítélte Ferencit, és két évre eltiltotta a járművezetéstől valamint kibővített vezetői vizsgára utasította.
Ferenci két esetben elismerte, hogy veszélyesen vezetett, és ügyvédje szerint őszintén megbánta, amit tett. Mint mondta, ügyfele, aki egy idős hölgy gondozója, akkor ébredt rá cselekedete valódi súlyára, amikor egy motorbaleseteben elhunyt gyermekről olvasott.
A vétkest egyébként nem az interneten közzétett felvétel alapján találták meg; egy autós feljegyezte a rendszámát, és jelentette az esetet a rendőrségnek. A videót ugyanakkor bizonyítékként lejátszották a bírósági tárgyaláson.
Nagy-Britanniában vannak érvényben a legszigorúbb sebességkorlátozások az EU-n belül. A megengedett legmagasabb sebesség autópályán is csak 70 mérföld - 112 kilométer/óra -, országúton legfeljebb 60, lakott területen 30 mérfölddel lehet haladni. Ezeket a korlátozásokat a rendőrség drákói szigorral be is tartatja; az országutak mentén, sőt a városokban is egymást érik a sebességellenőrző kamerák.
Éppen most kezd elterjedni az ellenőrzés új módszere, az átlagsebesség-mérés. Ennek lényege, hogy az ellenőrzött - sokszor 20-30 mérföld hosszú - útszakasz elején és végén szerelnek fel egy-egy kamerát, amelyek azt mérik, hogy a jármű mennyi idő alatt ér el a szakasz elejétől a végéig. Ha az így kiszámított átlagsebesség jelentősebben meghaladja a sebességkorlátozást, az autós büntetésre számíthat.
Szakértők szerint ez sokkal hatékonyabb, mint az egyedi kamerák, amelyeknek megpillantásakor az autósok lelassítanak, látókörükből kikerülve pedig ismét beletaposnak a gázpedálba.