Tengeri szemetet néztek repülőroncsnak
A brazil mentőalakulatok repülőgépről megfigyeltek egy hétméteres roncsdarabot, egy repülőgép-ülésnek tűnő tárgyat, továbbá üzemanyagfoltokat láttak az óceán vizén a térségben, a brazil partoktól északkeletre. "Péntekre kiderült, mégsem az Air France 447-es járatának maradványait találták meg az Atlanti-óceánon" - jelentették be csütörtök este hivatalos brazil források. Ahogy a hajók megközelítették a törmeléket, kiderült, közönséges tengeri szemétről van szó.
"Egyelőre egyetlen darabot sem találtunk meg a repülőből" - mondta csütörtök este Ramon Cardoso, a brazil légiirányítás igazgatója csütörtök este Recifében. Azok a tárgyak, amelyeket csütörtök reggel kiemeltek a vízből, valószínűleg egy hajóról származnak. Ezek egyike egy fából készült raklap volt, "az Airbus A330-as fedélzetén ilyen nem volt" - írja az AFP.
Cardoso elmondta azt is, hogy az olajfolt - amelyről eddig azt hitték, hogy a szerencsétlenül járt repülő üzemanyag-maradványa - szintén egy hajóról származhat. A brazil hatóságok ennek ellenére továbbra is folytatják az eltűnt francia utasszállító roncsainak felkutatását a körzetben.
A francia közlekedési államtitkár pénteken rossz hírnek nevezte a Cardoso közlését és "rendkívüli óvatosságra" intett mind a keresésben, mind az óceánban talált roncsokról szóló bejelentésekkel. Dominique Bussereau az RTL rádiónak kijelentette: a keresést folytatni kell, és a legfontosabb feladat, hogy megtalálják az Air France 447-es járatának fekete dobozait. "Az idő ellenünk dolgozik, viszont a kutatási területet ki kell szélesíteni" - hangsúlyozta.
A siker érdekében mindent bevetnek: a brazil légierő több gépe, helikoptere, francia és amerikai repülőgépek, kutatóhajók keresik tovább a roncsokat. A francia haditengerészet beveti a Victor 6000 nevő, köülönleges kutató tengeralattjáróját is.
A légibaleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) pénteken nyilvánosságra hozta, hogy az Airbusról küldött automatikus üzenetek elemzésekor eltérést talált a különböző műszerek által mért sebességek között. A vizsgálat egyúttal megerősítette: a járat tervezett útvonala közelében "az Egyenlítő térségére jellemző vihar" volt. A hivatal ugyanakkor óvott attól, hogy a részleges információk alapján bárki elsietett következtetéseket vonjon le, vagy találgatásokba bocsátkozzon.
Előzőleg szakértők arról számoltak be: az illetékesek komolyan vizsgálják azt az eshetőséget, hogy a sebességmérő műszerek zavara okozta a repülőgép katasztrófáját. A név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint ha helytálló ez a - többek között amerikai újságokban és a párizsi Le Monde hasábjain megjelent - feltételezés, akkor két eset lehetséges: eljegesedett egy légnyomás-érzékelő külső szonda, vagy a repülőgép belső sebességmérő műszere mondta fel a szolgálatot.
Ha a két műszer közül az egyik nem pontos adatokat továbbított, megtörténhetett, hogy a repülőgép túl gyorsan vagy túl lassan repült bele a meteorológiai jelentések szerint igen heves viharba. Az előbbi esetben a gép törzse több darabra törhetett, az utóbbi esetben pedig a pilóta elveszíthette az uralmát a gép fölött.
Az Air France A330 (Airbus) típusú gépe az eddigi feltételezések szerint a brazil partoktól 1100 kilométerre zuhant le, utasai között négy magyar állampolgár és egy szlovákiai magyar is volt. Ez az utóbbi nyolc év legsúlyosabb légi katasztrófája.