Ijesztgetés helyett a perspektíva motiválja a fiatalokat
A University College London szakemberei 9 és 26 év közötti önkénteseket kértek fel arra, hogy becsüljék meg, bizonyos negatív események – például egy autóbaleset vagy tüdőrák - milyen valószínűséggel fordulnak majd elő az életükben. Ezután megmutatták nekik a valós statisztikákat is, és megfigyelték ezek tudatában miként alakítják át a becsléseket magukra nézve.
Az eredmények azt mutatták, hogy a fiatalabbak nem igazán tanultak a kapott információkból, és hiába látták, hogy esetleg nagyobb esélye van egy-egy negatív dolog előfordulásának a saját életükben, mint ahogy ők azt gondolták, továbbra sem hitték, hogy ez az arány rájuk nézve is igaz lehet - írja a Medipress.
Amint azt a Proceedings of the National Academy of Sciences című lapban közzétett kutatást vezető dr. Christina Moutsiana kifejtette, a fentiek fényében jobban érthető, miért nem érnek sokat azok a fiatalokat célzó kampányok, melyek során egyes cselekedetek – például a védekezés nélküli nemi élet, a dohányzás, illetve az alkohol- vagy a drogfogyasztás – veszélyeire hívják fel a figyelmüket.
Ehelyett sokkal hatásosabb lenne, ha ezek a felhívások valamilyen pozitív eredményre fektetnék a hangsúlyt, például arról szólnának, mennyivel jobban fognak teljesíteni a sportban azok, akik nem isznak annyi alkoholt, és nem élnek kábítószerrel.