A férfi elkötelezett, a nő önző, ha sokat dolgozik
Meglepetésszerű sikert aratott egy hajápoló szerekkel foglalkozó cég legújabb reklámfilmje. A csupán egyperces videó annak ellenére kezdett el őrült iramban terjedni az interneten és a közösségi médiában, hogy nem volt erre konkrét terve a megrendelő cégnek, a Pantene-nek.
A videó arról szól, hogy ugyanazért egy nőre és egy férfira másként tekint a világ: míg a férfi "kemény főnök", addig a nő "főnökösködik". Az arcát ápoló lány hiú, míg a férfi jól ápolt. Ha egy férfi sokáig dolgozik, elkötelezett a cég irányába, ám ha egy nő teszi ugyanezt, akkor önző, és nem törődik a családjával.
"Ne hagyd, hogy a címkék, amelyeket rád aggatnak, visszatartsanak" üzeni a reklám a nőknek. A spot pedig telibe talált. Főleg azután kezdett el terjedni, hogy a Facebook operatív igazgatója (második embere), Sherly Sandberg a közösségi oldalon áradozott róla.
Nem csoda: Sandberg könyve, a Lean In egyes részei pontosan ugyanerről szólnak. Hogy egy férfit és egy nőt ugyanazért a tettért teljesen másképp ítél meg a világ.
Mint lapunk megírta, Sandberg könyvében számtalan tudományos kutatási eredménnyel, statisztikai adattal és saját életéből vett példával támasztja alá mindezt. Kezdve onnan, hogy ha egy kisfiú játék közben irányítja a többieket, akkor mindenki vezéregyéniséget lát benne, és büszke rá.
Ha egy kislány csinálja ugyanezt, akkor őt parancsolgatónak nevezik, és megpróbálják erről lebeszélni. A sikeres nőket később sem kedvelik: a Columbia Egyetemen egy kísérletben a diákoknak egy sikeres befektetési bankárról kellett elolvasniuk egy történetet. A résztvevőket két csoportra osztották: a történet mindkét esetben ugyanaz volt, de az egyikben Howard, a másikban Heidi volt a főszereplő neve. A diákok Howardot jó fejnek látták, akivel szívesen barátkoznának, ám Heidi szerintük túl törtető, akit inkább kerülnének.
A Time magazin szerint a nagy sikert látva a cég végre úgy döntött: szándékosan, professzionális eszközökkel is elkezdi terjeszteni a reklámot. A cikk megjegyzi: a Dove szintén nagy sikert aratott, a valódi szépségről készített reklámfilmjét gondosan megtervezett marketingkampánnyal "futtatták fel."