A Champs-Élysées már a múlté?
Amszterdam: Pc Hoofstraat; Peking: Wangfujing Avenue; Brüsszel: Avenue Louise; Milánó: Via Montenapoleone; Dubai: Deira City Center; Isztambul: Bagdat Avenue; Lisszabon: Baixa Chiado; Madrid: Calle Serrano; New York: 14-ik Utca és 5. Avenue; Beverly Hills: Rodeo Drive; Párizs: Champs-Élysées; Sao Paulo: Faria Lima; Genf: Rue du Rhone; Moszkva: Tverskaya ulica; Monaco: Place du Casino – és Budapest: Váci utca. A világ legelőkelőbb bevásárlóutcáinak rangsorában először mérettetett meg a magyar főváros valaha legelegánsabbnak számító korzója egy idén nyáron végzett nemzetközi kutatásban. Az összesített versenyben a 16 „versenyző” közül ráadásul egyből a középmezőnyben, egész pontosan a hetedik helyen végzett. Akadt olyan vizsgálati szempont, mint például az utcahangulat, amelyben a második lett.
Persze a magyar turisztikai szakma öröme korántsem lehet felhőtlen, hiszen a számos szempontot mérlegelő összehasonlításból olyan cityk maradtak ki, mint például London, Stockholm vagy a valóban versenytársnak tekinthetők közül Bécs, Prága, Pozsony. A hazai felmérést az egyebek mellett ügyfélelégedettség-méréssel is foglalkozó ClientFirst Consulting Kft. végezte, a cég az első magyarországi tagja a legnagyobb ilyen célú nemzetközi szakmai szervezetnek, a dallasi Mystery Shopping Providers Associationnak (MSPA).
A kutatás arra kereste a választ, hogy a sétálóutcák mennyire vonzóak a vásárlóknak, milyen a hangulatuk, a tisztaságuk vagy épp a közbiztonságuk. A felmérők arra is kíváncsiak voltak, az üzletekben milyen a kiszolgálás színvonala. Némi óvatosságra adhat okot ugyanakkor az eredményt illetően, hogy a felmérést az adott országban lévő társcégek ott élő munkatársai végezték – nálunk viszont magyarok.
A felvetésekkel kapcsolatban Kricska István, a ClientFirst ügyvezetője elmondta, az átfogó kutatás során összesen 672 teszt készült, a próbavásárlók a sétálóutca állapotát, vonzerejét is felmérték, olyan kérdésekre keresve a választ, mint hogy raktak-e ki virágot, tiszták-e a járdák, láttak-e koldusokat, dugig voltak-e a szemetesek, találtak-e a vásárlók eligazítását segítő térképet, milyen volt a járókelők hangulata, segítőkészek-e a rendőrök.
Tesztelték az eladás színvonalát, a kirakatokat, mennyit kell várni a pénztárnál, nincs-e eltorlaszolva az üzletek bejárata, kedvesek-e az eladók, tiszta-e a bolt. A tesztek összeállítása, az eredmények kiértékelése a résztvevő országokban azonos kritériumok alapján történt, így az összehasonlítás kiállja a próbát. Ennek ellenére a következő években is folytatódó, újabb és újabb városokkal és szempontokkal bővülő felmérések során nem kizárt, hogy külföldiek is tesztelik majd egy-egy ország „versenyzőjét”. A versenybe továbbra is jelentkezéssel lehet beszállni.
A Magyar Turizmus Zrt. elnöke, Niklai Ákos azt mondja, hogy 2007-ben Magyarországon összesen 931 milliárd forintot költöttek el a külföldiek, ennek csaknem 18 százalékát vásárlásra. Fontos tény, hogy az angol utazási irodák szövetsége idén augusztusban Budapestet a tíz legfontosabb, úgynevezett citybreak, azaz rövid városlátogatási célpont közé sorolta. Egy ilyen útnak pedig fontos része egy vásárlással egybekötött belvárosi séta.
A Közép-Duna-vidéki Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke, Rusznák Imre szintén méltatta az eredményt. Ugyanakkor elmondta, régi vágya, hogy a Váci utcára és környékére készüljön egy egységes közterületi koncepció, ami sokat segíthetne a terület vonzerejének növelésében.