Narkisszosz a weboldalon
Azzal kapcsolatban viszont gyűlnek a bizonyítékok, hogy meglévő személyiségzavarok fölerősítésében szerepük lehet a közösségi oldalaknak.
A Nyelv és tudomány szakportálon közölt – a Best Computer Science Schools oldalra hivatkozó – összeállítás szerint a szelfikkel, vagyis az önfényképekkel kapcsolatban vetődött fel a gyanú, hogy alkalmasak a narcisztikus hajlamok előhozására. A Narkisszosz mitológia történetéből nevét nyerő nárcizmus, a narcisztikus személyiség azt jelenti, hogy az illető gondolatait leginkább saját maga tölti be, és a világból az a legfontosabb, ami vele történik (erről tehát tudósítani kell a többieket: erre szolgálnak a szelfik, illetve „önéletbejegyzések”). Hogy nem feltétlenül ártalmatlan hobbiról van szó, azt a kísérő tünetek bizonyítják: önzés, a törvényeken felül állás érzése, a kritika és a korrekció elutasítása, a felelősség elhárítása jellemzi az ilyen embereket.
A kóros Facebook- vagy Twitter-függés nemcsak a nárcizmust hívhatja elő, hanem a figyelemzavaros-hiperaktivitásos tünetekre, a depresszióra, a testképzavarra, a hipochondriákra, a skizofréniára, a kényszerbetegségekre és a viselkedési addikciókra is rossz hatással lehet.
A megfigyelések azt is új megvilágításba helyezik, hogy az Egyesült Államokban a válások harmadában játszik közre a Facebook. (Olyan módon is, hogy a közösségi oldal által kihangosított személyiségprobléma vezet váláshoz.)
A Facebook mellett a Twitter is ott ül a képzeletbeli vádlottak padján, mint a saját vélemény és a saját személyiség túlértékelésének eszköze.
EGYETEMI VIZSGÁLATOK
A göteborgi és a lundi egyetem tanulmánya szerint a facebookos aktivitásból lehet következtetni a posztoló személyiségének deformitásaira. A tavaly júliusban, a University of Michiganben közölt vizsgálatból az derül ki, hogy a Facebook és a Twitter kimagaslóan aktív felhasználói között az átlagosnál lényegesen nagyobb arányban bukkannak fel narcisztikus júzerek. Utóbbi volt az első kutatás, amely szoros összefüggést mutatott ki egyes személyiségzavarok és a közösségi média használata között.