Ukkon csak két perc
A néhányból több mint száz lett. Mint mondta, 15 perc alatt is rengeteg izgalmas esemény történt az állomáson: a hátsó vágányoknál váltót cseréltek, befutott a vasműbe tartó szerelvény egy muzeális értékű ipari mozdonnyal, az egyik vagonról fát rakodtak ki. – Délutánra fenn is lesznek a képek az oldalamon – tette hozzá elégedetten Gerencsér Tamás. Az 56 éves középiskolai tanár vonatmániájáról ma már sokan tudnak Dunaújvárosban. Gyerekkora óta rajong a vasútért: kívülről fújja a menetrendet, ismeri az összes mozdonyt, rendszeresen böngészi a szakfolyóiratokat, naponta látogatja a vasúttal foglalkozó weblapokat de saját Facebook-oldalán is ez a fő téma.
Továbbá ő az ország 500+ csúcstartója.
Miről is van szó? Sokan nem tudják, hogy az 500 kilométer feletti menetjeggyel (hivatalos nevén 500+ jeggyel) négy napon át korlátlan távolságra lehet utazni a magyar vasutakon. Teljes áron az 500+ menetjegy 6400 forintba kerül. Csupán annyi a kötöttség, hogy az induló és az érkező állomás nem lehet ugyanaz, valamint az utazás során nem lehet keresztezni a megkezdett útvonalat. A vasútmániás tanár 2007 óta évente legalább egyszer nekilát az ország körbevonatozásának. A célja nem más, minthogy a négynapos időkorlát és az útvonalkeresztezés tilalmának figyelembevételével egyre nagyobb távolságokat tegyen meg az 500+ jeggyel.
Hat évvel ezelőtt az első kísérlet során 1516 kilométert teljesített, az idei túrán 2337 kilométerre tervezi feltornázni a csúcsot. A távolságot úgy lehet növelni, ha Budapestről indulva cikcakkban halad, az idei útjának nyomvonala például mintha egy virág szirmait rajzolná körbe. A közalkalmazotti igazolványa a négynapos útra nem érvényes, de a MÁV-Start klubkártyájával félárú jegyet vehet, azaz 3200 forintért zötykölődheti végig a távot. A csúcsdöntést a Keleti pályaudvaron kezdi, majd négy nap múlva a Tolna megyei Pincehelyen fejezi be. Az útja során harminckétszer kell átszállnia, két helyen vonatpótló autóbuszra. Az itinert két hónap alatt dolgozta ki, de az indulásig számtalanszor módosítania kellett például a menetrend változása vagy váratlan vágányzárak miatt. Az éjszakákat vasutasszállókon és középiskolai kollégiumokban tölti, egy támogató cég jóvoltából úti csomagokat visz magával. Amúgy sem lenne ideje máshol étkezni, mint a vonaton. A csúcskísérlet feszített tempót követel, kétszer is előfordul majd (Ukknál és Mezőhegyesen), hogy alig két perc marad az átszállásra. Ha lekési a csatlakozást, kudarcba fulladhat a csúcskísérlet. Persze nem feltétlenül, korábban ugyanis már előfordult, hogy Gerencsér Tamás kedvéért egy-egy állomáson visszatartották az induló vonatot, hogy bevárják a tanár urat szállító, de késésben lévő szerelvényt. A négy nap alatt egyetlenegyszer, Győr-Gyárváros megállóhelyen lesz ideje szusszanni, ott 163 percet kell várnia a csatlakozásra.
Az 500+ jegyet csak nagyon ritkán veszik igénybe az utasok. Gerencsér Tamással többször is előfordult, hogy a kalauzok elkerekedett szemekkel néztek a menetjegyre. Sőt, sok ellenőrnek a tanár úr tartott rögtönzött „szakmai továbbképzést” a számukra ismeretlen dokumentumról. Mivel az előre váltott jegyen rögzíteni kell a teljes útvonalat, nem egyszerű a megvásárlása, az idén a dunaújvárosi pedagógus 48 percet töltött a pénztárablaknál.
Hiába száll fel egyedül a vonatra, egy percig sem érzi magát magányosnak az út során. „Rengeteg emberrel beszélgetek útközben, ráadásul meglátogatnak a hozzám hasonló vasútőrültek is. Idén nyolc-tíz barátom ül fel mellém rövidebb-hosszabb szakaszokra. Ha meg hazaérek, az iskolakezdésig is eltart, amíg végzek a csúcsdöntés dokumentálásával.”