Az ügynök bosszúja
Könnyen hihetnénk, hogy az X-Akták és a Millennium egyik szellemi atyja, Frank Spotnitz két ilyen legendás címmel a háta mögött gond nélkül álmodik meg olyan kémvilágot, amelyre hosszú távon lehet építeni. Nem is tűzött ki ennél kisebb célt maga elé: az angol BBC és az amerikai fizetős mozicsatorna, az HBO tulajdonában lévő Cinemax koprodukciója hosszú távú együttműködés reményében jött létre.
A flashbackes szerkezetet előszeretettel használó A célpont elején a Byzantium nevű magánügynökségnél dolgozó Sam (Melissa George) életveszélyes sérülést szerez. Bár a támadást túléli, elveszíti születendő gyermekét. A bosszúszomjas lány gyanítja, hogy a rajtaütés valamilyen összefüggésben áll gyerekkorával, és az ellenfelét saját cége berkein belül kell keresnie. Egy évvel később a munkába visszatérve nem csak a múltat kell lezárnia, az aktuális küldetésében sem bukhat el: egy rendkívül jómódú családhoz költözik be magántanárként. Kijátszva a magas szintű biztonsági hálót, igyekszik információkhoz jutni, de nehezére esik elfogadtatnia magát és elrejtőznie az állandóan gyanakvó szempárok elől. Amikor lebukik az egyik társa, Sam választás elé kerül: végeznie kellene vele, még mielőtt megtörne a kínzások alatt. Ha életben hagyja őt, azzal biztosan leleplezi saját inkognitóját.
Nagy múltú, önmagában is jelentős háttérrel bíró tévéadók akkor szoktak összeállni, ha az adott sorozat költségvetése olyan magas, hogy az egyedüli résztvevőként jelentősen növelné a kockázatot. Erre a legkézenfekvőbb példa az HBO és a BBC együttműködésének eredménye, a százmillió dolláros költségvetést is meghaladó Róma. A vérbő akciókban és látványos díszletekben gazdag történelmi tabló a kritikai és közönségsiker ellenére mindössze két évadot élt meg: a két vállalat szerződése ezt követően lejárt, és a költségek kisebbik hányadát fedező angol adó képtelen lett volna harmadszor is beszállni a projektbe.
Lényegesen kisebb volumennel hasonló a felállás A célpont esetében: Spotnitz olyan többévados kémsorozatban gondolkozott, amelynek minden évadja új üggyel foglalkozik, ezáltal a szereplőket más európai városba utaztatja – az első évad főleg Londonban játszódik, a második a tervek szerint Berlinbe kalauzolna.
A kortárs környezet és az európai forgatás annak ellenére jelentősen csökkenti a költségeket, hogy akciósorozatról van szó. Ezzel pedig el is értünk A célpont legnagyobb problémáihoz: a két adó közös erőfeszítése ellenére a sorozat egyáltalán nem tűnik drágának. Vagy látványosnak. Vagy izgalmasnak.
A célpont elsőre beváltatlan ígéret maradt. Például az Alias főszereplője, Sydney Bristow (Jennifer Garner) izgalmas karakter, akit hasonlóan érdekes figurák vesznek körül, ellenben Spotnitz érdektelen sablonjellemekkel szórta tele a történetet. Például az Ozban és a Lost – Eltűntekben keménykedő Adewale Akinnuoye-Agbaje itt éppoly unalmas másodhegedűs, mint amennyire semmilyen főhősnő az említett Aliasból ismert Melissa George. Sajnos a játékidő sem hajtja A célpont malmára a vizet: az angol csatornákhoz, illetve a fizetős amerikai kábeladókhoz igazított, teljes egy órát kitöltő részekben sokkal ráérősebben haladnak az események, mintha az amerikai sorozatoktól megszokott, kellően feszes tempót garantáló 42 perces formátumot használták volna.
A Róma esetében a BBC mondott búcsút, és ez a forgatókönyv megismétlődni látszik: az első évadot követően az angol anyaadó jelezte, hogy inkább mégsem kér a folytatásból. A hosszú évekre tervező és Londonba átköltöző alkotó- és színészgárdának talán mégsem kell csomagolnia. Bár Melissa George reménye, miszerint legalább öt évig fog ingázni az Egyesült Államok és Európa között, nem fog valóra válni, de a Cinemax lát benne fantáziát, szeretné folytatni a szériát.
Az angolok kihátrálása jó irányba is terelheti az eseményeket, pörgősebb, a karakterekre jobban figyelő folytatáshoz vezethet, amit minden bizonnyal a nézők és a kritika is nagyobb lelkesedéssel fogadna. Úgy legyen.
KÉMEK MINDENNAPJAI
Az Alias, 24, Chuck és társaik leköszöntével továbbra is több olyan sorozat látható a képernyőn, mely a kémek mindennapjaiba enged betekintést. A már több éve futó címek mellett A célponthoz hasonlóan nemrégiben indult a nyolcvanas években játszódó The Americans. A sorozat két főhőse évtizedek óta Amerikában él házaspárként, de valójában KGB-ügynökök, akik az inkognitójuk megőrzése végett már családot is alapítottak. A látszatidillt egy szagot fogott FBI-os veszélyezteti. E széria jóval kedvezőbb kritikákban részesült, ám egyelőre csak pár részt vetítettek belőle.
ADATLAP
A két tévétársaság megállapodásának köszönhetően a sorozat először Angliában, október elején a BBC One-on indult, majd két héttel később az amerikai Cinemaxon. A BBC-n 5,69 millióan követték a pilotot, a második részt már csak 4,5 millióan. A tendencia végigkísérte az évadot, a hatodik résztől négymillió alatt volt a nézettség, és ezen még az évadzáró rész sem tudott változtatni. A kritikák középszerűnek vélték, legtöbben a 24-hez és a Homeland – A belső ellenséghez hasonlították, kiemelve, hogy azokban a sorozatokban a főszereplők erős jelleme viszi előre a cselekményt, A célpont viszont éppen itt bukik el. Díjakkal sem halmozták el, csak az Amerikai Operatőrök Szövetsége jelölte a pilotepizód fényképezését (amire büszkék lehetünk: a kamera mögött Bolygó Balázs állt).
I!
CÍM: A célpont (Hunted, 2012–)
ÉVADOK SZÁMA: 1
EPIZÓDOK SZÁMA: 8
HOL LÁTHATÓ: Cinemax