Zsebre vágott gyilkosok

Munkába menet a metrón vagy a buszon röpül az idő, ha egy jó könyvet olvasunk. Nincs is annál kényelmesebb, ha a kötet a zsebben elfér, ami ráadásul egy jó krimi. A magyar olvasókat nem halmozzák el hazai vonatkozású bűnügyi regényekkel, pedig nem is sejtjük, hányan rejtegetnek magukban ilyen írói ambíciókat.

Az Oriold és Társai Kiadó, illetve az Írók Boltja egy évvel ezelőtt hirdették meg Megakrimi címmel lélektani krimi, illetve pszicho-thriller pályázatukat. Kiderült, nemcsak igény lenne jó magyar művekre, de szerzők is akadnak bőven: közel száz kisregény érkezett, mind első kötetes krimiszerzőktől. Az első két helyezett műve már olvasható is.

– Az volt az érzésem, hogy a könyvet vagy nagyon fogja szeretni a zsűri, vagy egy csöppet sem. Ekkora sikerre nem számítottam – nyilatkozta lapunknak a Boszorkánypöröly szerzője. A 28 éves Busch Péter beteghordóként dolgozik, bár magyar irodalmat, vallástudományt és művelődéstörténetet is tanult. – Tízéves korom óta megszakítás nélkül írok. Sok műfajt kipróbáltam a haikutól a regényig – mesélte Busch, aki saját bevallása szerint „tulajdonképpen krimit még soha nem olvasott.” A Sherlock Holmes tévésorozaton kívül Mary Shelley Frankensteinje, Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése, illetve Truman Capote Hidegvérrel című regénye jelentettek neki forrást.

Busch nyertes műve két szálon fut: az egyikben egy tanár próbálja megírni saját és a kisközösség emlékeit egy titokzatos, lovon járó pszichopata –feltételezhetően pedofil – gyerekgyilkosról. A traumafeldolgozáshoz elengedhetetlen a falusi világ ismerete. A kívülállók számára gyakran érthetetlen elszólások, félmondatok közvetítője a tanár a Békés megyei Pusztaföldváron, ahol maga Busch is felnőtt. A másik szál a boszorkányüldözés történetét eleveníti fel. – Ezzel világítottam meg a gyilkosságok pszichológiai hátterét. A boszorkányüldözés sajátos feldolgozása egy sor képtelen ötlet, jelentéstöbblet és számos hangulatos epizód felé nyitotta meg a szöveget –tette hozzá.

Domokos Gábor Speedy-je inkább „városi” regény, sőt alvilági. Ugyan nem igazán illeszthető be a lélektani kategóriába, a zsűri (Felházi Anett pszichoanalitikus, Garaczi László író, Lévai Balázs szerkesztő, műsorvezető, Radnóti Sándor esztéta) azonban annyira jónak találta, hogy végül ő lett a második. Domokos csak krimiíróként első kötetes, a Speedy alaptörténete már egyik korábbi novellájában is szerepelt. Legtöbb idejét azonban nem a krimiírás köti le. – A magyar szakon éppen dramaturgiaórára jártam, amikor elindult a Barátok közt. A profi dramaturgok a hallgatók között keresgéltek. Több fordulóban próbajeleneteket kellett írni, így kerültem be az írógárdába. Tizennégy éve ez a fő bevételem, mellette dolgoztam reklámcégeknek, valamint novelláim, riportjaim is megjelentek különböző újságokban –mondta a szerző. A jogot is elvégezte, de három hónapnyi ügyvédbojtárkodás után rájött, ez nem neki való.

Az események kiindulópontja egy rablás: a fiatal, gazdag, pénzét nem éppen legálisan szerző vállalkozó villájába két betörő próbál behatolni. Az egyikőjüket brutálisan széttépi a két házőrző kutya, a másik elmenekül. A nyomozó gyanítja, hogy a vállalkozó valamit eltitkol, és mindketten az életben maradt betörő keresésére indulnak. A regény csattanóval zárul, a vállalkozó ugyanis nem azért akar rálelni a cigány fiúra, mert fél a bosszútól, vagy az ellene tett tanúvallomástól. Hogy miért, maradjon titok, annyit elárulhatunk, hogy „egy magyar álomért.”

Domokos nagyon örülne, ha fellendülne a „krimiipar”, amit piaci résnek tart. – Világéletemben krimiket olvastam. Ma alig vannak magyarok, például Leslie L. Lawrence vagy Vavyan Fable. Kondor Vilmos is hihetetlenül jó – mondta, hozzáfűzve: a régi olcsó könyvtári formátum feltámasztása remek ötlet volt. Sokszor gondolt arra, milyen jó lenne, ha ott lapulna a könyve egy-egy zsebben, és látná, hogy valaki őt olvassa a buszon. Ilyen még nem volt, de reméli, a Speedy után ez megváltozik.

A krimi semmi sem veszít a népszerűségéből
A gallery assistant poses inside a labyrinth installation made up of 250,000 books titled "aMAZEme" by Marcos Saboya and Gualter Pupo at the Royal Festival Hall in central London July 31, 2012. REUTERS/Olivia Harris (BRITAIN - Tags: ENTERTAINMENT TPX IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.