Házikencesuli
A „Természetes ötletek, mindennapi tudomány” mottó alatt futó képzés hatezer dollárt nyert az idei NESsT–Citibank Társadalmi Vállalkozásfejlesztő Versenyen. A Matyodesign és az Alko-soft Bt. volt még a díjazottak között.
A marketingtanulmányok százaiban lehetne írni arról, hogyan kavarognak megállíthatatlanul a drogériák polcait fürkésző vásárlók fejében a tarka dobozokon olvasható ismeretlen összetevők latin elnevezései, árkategóriák, baráti tanácsok. Torma Viktória és Csikós Vera csapata alternatív megoldást kínálva próbálja kiemelni a fogyasztókat az örökké forgó ringlispílből.
Ketten egy csapatban
– Verával mindketten ugyanazon az internetes natúrkozmetikai fórumon voltunk aktív hozzászólók – emlékszik vissza Torma Viktória. Csikós Vera, a vállalkozás ügyvezetője allergia miatt váltott a szintetikus szerekről természetes kozmetikumokra, szappant készíteni pedig Viktóriától tanult. A Házikence Tanoda megálmodói 2010 késő tavaszán találkoztak először személyesen. Közös szenvedélyük pillanatok alatt egy hullámhosszra emelte őket, elkezdték megtervezni vállalkozásukat, mely a következő év januárjában már készen is állt.
A tanoda két globális képzést indít: az érdeklődők a Szappansuli és a Kencesuli közül választhatnak. Egy modul öt órából áll, egy „suli” pedig hat modulból. A tanoda budapesti székhelyén hárman tanítanak, minden kurzust egy tanár és egy segítő vezet.
– Öt régióra osztottuk az országot, a vidéken élő munkatársaink folyamatosan utazgatva fedik le a rájuk szabott területet. Baján, Veszprémben és Gyöngyösön vannak a fővároson kívül eső központjaink – mondja a stratégiájukról Viktória. Végzettségét illetően kutatóvegyész, ő a vállalkozás szakmai mentora. – A Szappansuli résztvevőinek több, kémiával kapcsolatos ismeretet kell elsajátítaniuk, mint a kencéseknek. Fontosnak tartjuk, hogy az elméleti hátteret közérthetően és gyakorlati módon adjuk át, és csak a legszükségesebbekre szorítkozzunk.
Élelmes asszonyok
– A férfiak elsősorban pénzkereseti lehetőséget látnak a saját kezűleg előállított natúr termékekben. Szinte csak szappanos tanfolyamokra jöttek, két év alatt csupán két férfi járt kencés órákra – erősíti meg Viktória és Vera a nem meglepő tényt. – A nők közül rengetegen jönnek hozzánk olyanok, akik gyökeresen meg akarják változtatni az életmódjukat, és száműzni szeretnék a káros anyagokat egész háztartásukból. A tanulóknak körülbelül negyede azért jelentkezik, hogy lefektesse leendő vállalkozásának alapjait.
A Házikence Tanoda munkatársai az iskola elvégzése után sem engedik el volt tanítványaik kezét. Nagyon sok higiéniai előírásnak kell megfelelnie annak, aki a házilag előállított kozmetikumok terjesztéséből készül megélni. Kezdetben kevesen engedhetik meg maguknak, hogy olyan helyiséget alakítsanak ki, amely teljes mértékben kielégíti a kozmetikai törvényben foglalt feltételeket.
Inkubátorház
A vállalat „inkubátorházként” is üzemel: az induló vállalkozókat tanácsokkal látják el, és bérbe adják nekik tankonyhájukat, amíg nem találnak maguknak megfelelő helyet. – Fantasztikus érzés, amikor látjuk, hogy a volt tanítványunk, most pedig már munkatársunk saját cége szépen üzemel – összegezik az új vállalkozási modell megteremtői.