Csak pincérnek ne nézzenek!

Legyen szó halványkék koptatottról vagy rojtos szélű indigóról, farmerban jár ma már az egész világ, holott korántsem volt ez mindig így. Közel egy évszázadra volt szüksége ahhoz, hogy mint nélkülözhetetlen alapdarabra, s ne mint a kirekesztettség szimbólumára tekintsünk.

Ugyan farmeranyagot már a nimes-i takácsok is készítettek a XVIII. század derekán (innen ered a denim elnevezés), a barna sátorponyvából csak az aranyláz idején kezdett el nadrágot varrni egy-két alaszkai szabó. Levi Strauss volt a legelső, aki fémszegecsekkel erősítette meg a folyton leszakadó zsebeket, és kantáros nadrágból farmerformát is ő szabott, immáron indigóval színezett kékben.

A bukjelszoknyák és a szmokingok virágkorában aligha számított elegáns viseletnek a farmer. Még a munkásosztály is kizárólag munkaruhaként hordta – leszámítva a Santa Fében élő művészkolóniákat, amelyek tagjai lázadásukat és társadalmi kívülállóságukat farmernadrágok hordásával fejezték ki. Ezt a rebellis képet görgették lavinává az 1950-es évek westernfilmjeinek hősei az ügyeletes hollywoodi szépfiúkkal karöltve. A James Dean- és Marlon Brando-mozikon felnövekvő generáció már automatikusan nyúlt a farmernadrágokhoz, ha nemtetszését akarta kifejezni a vietnami háborúval szemben.

Az 1970-es évekre már olyannyira elfogadottá vált a matéria, hogy múzeumok rendeztek róla kiállítást, a General Motors autóit kárpitoztatta vele, de még a párizsi haute couture divattervező, Hubert de Givenchy is egy teljes ruhatárat tervezett belőle Audrey Hepburnnek. Erotikus kampányainak köszönhetően Calvin Klein pedig megsokszorozta az eladásait: 1974-ben heti 125 ezer párat értékesített.

A drogoktól és az AIDS-től való félelem az 1980-as évekre teljesen megtörte a farmer mítoszát. A biztonság és óvatosság korában Levi’st viselni többé már nem szabadságot, a majd lesz valahogy életérzését jelentette. Sokkal inkább egy praktikus ruhadarabot, amit elég kéthetente mosni. A farmer globális elterjedésével akaratlanul is uniformissá vált – így lett a lázadás jelképéből a fantáziátlanság szimbóluma. A divat ugyanakkor mindig is az eredetiséget pártolta. Lépnie kellett.

Újdonságot jelentett a fekete farmer megjelenése és leszivárgása a mindennapokba. Legalábbis egy darabig, hiszen pár éve az amerikai tervező, Michael Kors már megállapította: nem vehetünk fel fekete farmernadrágot fehér felsővel, mert különben okvetlenül pincérnek néznek. Fekete felsővel ugyancsak tilos, mert akkor egy szál medvecukornak. – A megoldás egy új sikkes alternatíva, a fehér farmer lesz – deklarálta Kors. Ezzel a darabbal azonban csak egy a probléma. Ízléstelenné formálták.

Szinte szikrázik az ember szeme a strasszoktól és tetovált hímzésektől, amelyeket a fehér farmer az évek során kapott. Arról nem is beszélve, hogy olyan ruhadarabról van szó, melyet igazán tudni kell viselni: optikailag nagyítja a combokat, így nem is áll jól mindenkinek. Hordani a divatdiktátorok szerint kizárólag a Memorial Day és a Labor Day (május utolsó és szeptember első hétfője) között lehet, de hogy ez mennyire nem így van, arra a francia Vogue főszerkesztője, Emmanuelle Alt mutatott rá. Alt a januári divatbemutatókat New Yorktól Párizsig egyetlenegy fehér farmerban járta és nézte végig, méghozzá olyan elegáns monokróm alapdarabokkal párosítva, melyek láttán az egész divatvilág felsóhajtott. Működhet ez másképp is.

A divat legújabb válaszát a homogenizációval szemben a színes farmerekben fogalmazza meg. Legyen kék, zöld, piros vagy sárga, de legyen az illető nő vagy férfi, már az utcán megfigyelhetjük, milyen szemet gyönyörködtető árnyalatokban jár a legtöbb fiatal. És persze még inkább a külföldi turisták, akik legtöbbünkkel szemben nemcsak viselni, de hordani is képesek darabjaikat: egyéni látásmódjuk nem katalógusfotók másolatai.

Visszatérni az alapokhoz azonban mindig lehet. A (tévesen) hipszterként aposztrofált fiatalokból álló szubkultúra – amely nemet mond a fogyasztói társadalom elvárásainak és a mainstream kultúrának – ezt meg is teszi. 20-30 éves farmerekkel kereskedő vintage üzletekben szerzik be kedvenc, használt darabjaikat, s az esetleges szakadásoktól sem riadnak vissza. Az anyag, mely mozdulatlanságra ítéltetett, mozog, alakul és él – pontosan, mint stílusikonjaik, James Dean és Marlon Brando emléke.

Farmer – szembeszökő pirosban
Farmer – szembeszökő pirosban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.