A díva bekevert mosolya
Piroska nem először írt könyvet, négy évvel ezelőtt jelentette meg Hírességek „meztelenül” című sztorinaplóját, amely különös apropóból készült. A festőnő férje, Molnár Miklós, Balázs Béla-díjas operatőr egy háromdimenziós technikával készült fotóalbumot adott ki neves művészekről, sportolókról és tudósokról. Piroska volt a könyv stylistja, segített a ruhák kiválasztásában és a sminkben. – Az ismerőseim faggattak, milyen volt Törőcsik Marinál vagy Szabó Magdánál, hogyan reagáltak, milyen sztorikat meséltek a fotózási előkészületek és a sminkelés alatt – meséli Piroska. A naplóból kiderül, hogy hírességeket fotózni nem leányálom:Eszenyi Enikő a sminktől kezdve a frizurán át a helyszínig mindenbe beleszólt, míg Markó Iván táncművész ragaszkodott hozzá, hogy óriási bobtail kutyája társaságában fotózzák.
Idei, LastMinute című könyvében a festészet is fontos szerepet kap. A Tunéziában játszódó romantikus kaland negyvenes szingli főhősnője, Lili is festőnő, aki azért utazik az északafrikai országba, hogy bepasizzon. A regény nemcsak szerelmi történet, egyben útikönyv is. Lili összebarátkozik a piaci kofákkal, az őslakos berberekkel, de még a Tuniszban kitört forradalomba is belekeveredik. Lili Piroska alteregója. Túl van két váláson, és a festészet mellett főállásban a médiában dolgozik. A tizenéves Piroskát még építészmérnök apja figyelmeztette, hogy a festészetből sajnálatos mód nem lehet megélni, keressen helyette egy polgári állást. A lány jelentkezett a Híradásipari Technikumba, majd tizennyolc évesen a Magyar Televízióhoz került, ahol képvágóként dolgozott. Az új állás egyben új szerelmet is hozott számára. Összeházasodott Vitár Róbert sportriporterrel, de négy év után elváltak. Őt egy mérnök követett, akivel Piroska Berlinbe utazott. Megint csalódnia kellett: a férfi félrelépett, így a huszonéves lány összepakolt, és hazajött.
A tévénél visszafogadták, Piroskából „script girl” lett. Naplót kellett vezetnie a játékfilmek forgatásáról. Egyszer Siófokra utazott egy stábbal, hogy dokumentumfilmet készítsenek egy disznótorról. – Irtó hideg volt, az egyik vendéglátó házában húztuk meg magunkat. Egyedül az operatőrnek kellett a szabadban fagyoskodnia. Forró teával kedveskedtem neki – meséli Piroska, hogyan került közelebb Molnár Miklóshoz, végleges férjéhez. A művésznő regényében Miklós is szerepet kapott: ő lett Dávid, a kameraman, akibe beleszeret a hősnő. – Mikit akkor már tíz éve ismertem, de nem tudtam, hogy annyi minden közös bennünk. Mindketten szerettük a művészetet, túl voltunk két váláson, és kiderült, hogy csak két utcára lakunk egymástól. Ha mindezt már ’61-ben tudtuk volna, megspórolhattunk volna tíz évet – mondja.
Miklós beíratta Piroskát egy esti képzőművészeti kurzusra. Eleinte portrékat festett, az elsőn kollégáját, Takács Marikát, a Magyar Televízió ismert bemondónőjét örökítette meg. Piroska több MTV-s munkatársat is vászonra vitt, majd a festményeket kiállította a tévé KISZ-klubjában. Időközben rendezőasszisztens lett, a kilencvenes években pedig önálló divatműsort rendezett. A festést a tévé mellett is folytatta. Karcsú modellek kerültek a képekre, háttérben a tunéziai sivataggal és világoskék egével. A párizsi Grand Palais-ban is kiállított: a Vincent van Gogh halálának századik évfordulójára rendezett Tavaszi tárlatra tanyasi tájakat festett meg impresszionista stílusban. Piroska legérdekesebb ötlete mégis az volt, amikor a neves amerikai festőművész, Edward Hopper arctalan, magányos emberekről készült képeit másolta le (persze más képarányban), majd festette rájuk Marilyn Monroe-t egy-egy jellegzetes pózban.
Hopper mélabús festményei a hollywoodi díva mosolyától egy csapásra vidámak lettek. Piroska jókedvet is kever a festékbe.