Az egek trükkös ura
– Inkább azt mondom, mit nem csináltam – mosolyodik el, amikor arról kérdezzük, hogy a repülés és a versenyzés helyett mivel „tékozolta el” az időt harmincéves koráig. Épp csak címszavakban foglalja össze életét, ám így is húsz percig sorolja, hol, miként próbálta megtalálni a helyét. Pesti, majd ócsai kamaszként zenésznek készült, dobos és billentyűs volt egy „haknizenekarban”, majd a külföldről behozott autók jól menő kereskedője lett.
Aztán gondolt egy merészet, és szerencsét próbált Németországban. Mivel fiatalon sokat lovagolt, egy lovardában vállalt állást. Miként zenészként, autókereskedőként, a lovasszakmában is hamar befutott. Istállótakarítással kezdett, aztán lovász, később tréner lett, végül lovas kaszkadőrként show-kban szerepelt. De ráunt erre is. Hazajött, vállalkozó lett, egyebek mellett – a férfias autókereskedő- és kaszkadőrszakma után meglepő módon – ruhaipari alapanyagok gyártásával foglalkozott. Számítását újra megtalálta – csak épp a helyét nem lelte továbbra sem. Egyik barátja unszolására 1998-ban részt vett egy sétarepülésen, s már a kis gép felszállásánál pontosan érezte: ez az, amit addigi életében keresett.
Nádas Tamás a rá jellemző elánnal vágott bele a repüléstanulásba. Másfél hónap alatt megszerezte a pilótajogosítványt, vagyis a szakszolgálati engedélyt. Míg repülésimádónak a „jogsi” megszerzése a cél, neki ez csak a kezdet volt. Mint mondja, ahogy egész életében mindig, úgy a repülésben is a maximumra törekedett. „Egyszerűen ki akartam hozni a legtöbbet magamból és a repült gépből is.” Ehhez pedig a műrepülés tűnt a legalkalmasabb területnek. Egy szintén pilóta barátja és több kiváló szakember segített neki, hogy a légi kunsztok sokaságát sajátítsa el. Gyorsan haladt a tanulással, egyre-másra kapta a biztatásokat, s mind többen ajánlották neki: tegye próbára magát versenyeken. Nádas Tamás hezitált, ezért az időközben megismert – egyebek mellett a Red Bull Air Race szériában feltűnt – világhírű Besenyei Pétert kérte meg, nézze meg őt, s mondjon véleményt. – Még nem fogsz nyerni, de azért lesz keresnivalód – Nádas szerint ennyit mondott neki a kiváló pilóta arról, benevezzen-e az akkor Szlovéniában megrendezett világbajnokságra.
A szabályokat alig ismerte, versenytapasztalata nem volt, és egy olyan Jak–55M típusú géppel indult, amivel addig összesen csupán hat órát töltött a levegőben. Mindezek dacára az 56 pilóta közül 52. lett. Ezután sorra indult versenyeken és egyre jobb eredményeket ért el, négy évvel ezelőtt aranyérmet szerzett az Európa-bajnokságon. Az, hogy sorra jöttek az eredmények, nemcsak Nádas Tamás lelkének, pénztárcájának is jót tettek, hiszen egyre több szponzorra támaszkodhatott.
Idén nyáron a legmagasabb csúcsra is felért: Nyíregyházán világbajnok lett a Free, azaz szabadprogram kategóriában a műrepülésre kifejlesztett Edge 540T típusú gépével. Ebben a versenyszámban a pilóták egy egy kilométer szélességű, magasságú és hosszúságú képzelt légi kockában mutatják be – az előre meghatározott manőverlistából – kiválasztott figurákat egymáshoz fűzve. Bár a légi trükkök tárháza mindenkinek azonos, a kivitelezésben már jókora különbségek akadnak, a bírók pedig lentről szigorúan pontozzák az egyes figurákat. Például azt, hogy szabályos vonalon orsózik-e a gép, vagy épp azt, elhagyja-e a bemutatónak kijelölt képzeletbeli légi kockát a pilóta.
Nádas Tamás azt meséli, már a program végén érezte, hogy „minden összejött”, de azért voltak kétségei: ahogy minden pontozásos sportágban, a műrepülésben sem mindig esik egybe a versenyző és a zsűri értékítélete.
Most azonban nem volt kérdés: a magyar pilóta a riválisok, a nézők és ami a legfontosabb, a bírók szerint is utolérhetetlen volt.
Nádas Tamás már a címvédésről álmodik, mi azonban ne szaladjunk ennyire előre. Maradjunk inkább a jelennél: a 2014-ben esedékes következő világbajnokságig magyar pilóta az egek ura.