Mintha Pelével fociznál

Ki ne szeretne nemcsak otthon, a vacsoravendégeknek klimpírozni, hanem amatőr létére profi nagyzenekarral zongorázni? Az olyanoknak, mint mondjuk Gerald Finkel washingtoni patológus, Randy Henwood kansasi háziorvos vagy éppen Reiko Osawa japán háziasszony, legalább négyévenként megadatik húsz perc rivaldafény.

A Piano Texas nemzetközi akadémia és fesztivál amatőr tagozata résztvevőinek Ungár Tamás zongoraművész-professzor, az idén immár harmincegy éves nyári program alapítója és ügyvezető igazgatója, a Texas Christian University magánegyetem tanára egyetlen tétel közös játékot tud biztosítani a profikkal. Ennyiért, a csipetnyi Chopinért vagy Schubertért is igen hálásak; az utóbbi életműve a Piano Texas idei témája. – A zene szeretete fűti őket, és ez átragad a fiatalokra. Olyan nekik a profikkal játszani, mintha te meg Pelével fociznál – mondja az 1978 óta Texasban tanító Ungár, Lili Kraus és Sebők György zongoraművészek egykori tanítványa. Pedig a Piano Texas a legprofibb zongoristák találkozóhelyévé is vált az elmúlt évtizedekben. Az olyanokévá, mint a kínai csodagyerek Li Yundi, aki a legfiatalabbként, tizennyolc évesen nyerte meg a Chopin-zongoraversenyt.

Ungár Tamás. Liszt az álma
Ungár Tamás. Liszt az álma

Amerikában tavaly nagy vihart kavart Amy Chua, a Yale Egyetem jogászprofesszornőjének könyve, A tigrisanya harci dala. Az ázsiai-amerikaiak sokszor könyörtelen, teljesítményközpontú nevelési elveiről szól, a többi közt a rogyásig tartó hegedűórákról. A világban sokfelé megforduló Ungár már kamaszkoruktól látja, tanítja a kínai tehetségeket is, mégpedig az egyik pekingi konzervatóriumban. 2006 óta a mesterkurzus a tíznapos októberi „aranyhétre” esik Pekingben, a China Conservatory of Musicban. Európaiak, amerikaiak versengenek, hogy ők is jelen lehessenek. – 38 millióan zongoráznak. 1989 előtt a kínaiak még azt kérték, én vigyem a kottát, most viszont ott veszem, mert a nagy kiadók töredékáron, pár dollárért kínálják a hihetetlen kereset miatt – meséli. A tehetségeknek a kilenc konzervatórium valamelyikébe kell bekerülniük, az a választóvíz. „Látok anyát, aki örömében sírja, csókolja a függönymögötti, anonim versenyvizsgán bekerült gyerekét, a másik viszont felpofozza, mert kimarad.” A konzervatóriumban délig leadják nekik az általános ismereteket, majd ebéd utántól a zongorán gyakorolnak, akár villanyoltásig, este tízig. „Az ma már sajnos nem megy, amikor mi, európaiak, magyarok, abban élünk, és azt hirdetjük, mi a szívünkben érezzük Beethovent, Lisztet vagy Chopint, mert ők is innen valók voltak. Ez a múlté. A rengeteg gyakorlás, a nagyon kemény munka magabiztosságot ad annak is, aki a fentieket nem mondhatja el magáról.”

A zenei szakma olyan tömegessé vált Kínában – magyarázza a 66 éves Ungár –, hogy korábban az ottaniak külföldön próbáltak szerencsét, majd hazaszivárogtak, s most már gyakorlatilag lehetetlenség a nagyobb városokban a szakmában elhelyezkedni.

És Magyarországon? Ungár, aki a pesti Zeneakadémiára is járt, csendesen azt mondja, senki sem próféta a saját hazájában. Álma egy itteni Liszt-fesztivál, „de igazi”, ahol nemcsak a gyorsaság és a technikai virtuozitás szempontjából tekintenek zeneszerzőnkre. Mert Liszt Ferencnek nem csak a repülőtérben, vagy Mozart módjára „csokoládéban” kimerülő márkanévvé kellene válnia Magyarországon – vallja. Addig is: amerikai diákokat hoz ide nyaranta, nyári kurzusra. Egyedül ennek semmi köze a zenéhez: az Országházat, a Terror Házát vagy éppen a budai Marxim vendéglátóhelyet tanulmányozzák, hogy minél többet tudjanak meg a világ e különös szegletéről.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.