Rockból 40, rollból 60

Csak annyit mondtak: délután hat előtt ne is keressem. Arra nem derült fény, mit csinál éjszaka, csak annyi biztos, hogy nappal alszik: Horváth Attila dalszövegíró, aki januárban töltötte be hatvanadik születésnapját, negyven éve fordított életet él.

Negyven év rock & hatvan év roll – ezzel a szlogennel hirdetik április 27-re azt a budapesti koncertet, amelyet a kétségtelenül hatalmas életműnek szentel negyven zenész. Az első dalszöveget – „hivatalosan”– 1972-ben a Taurusnak írta. „A lány, akire szerelemmel nézhetek…”, dúdoljuk együtt, innen számítja magát szövegírónak, de hát persze nem ez volt az első verssor, amit papírra vetett. – Amióta az eszemet tudom, verset írok – mondja. – Négyéves koromban már írtam, olvastam és számoltam, ezért az általános iskolában az utolsó padba ültettek, ahol elfoglalhattam magam. A Toldit olvastam, Ilosvai-Selymes Péter idézeteit Arany Jánosnál, ahol a sorvégi rímet mindig a „vala” adta. Ez nagyon tetszett, gondoltam, ilyet én is tudok… Valahogy így kezdődött.

Horváth Attila. Hitelesen szólni az előadók torkából
Horváth Attila. Hitelesen szólni az előadók torkából

Az ezerszer elátkozott, vagy inkább áldott „nyóckerben” nőtt fel, ahonnan megannyi zenész indult a világba. A szavak nem hagyták békén, jelentek meg versei. Aztán, mint abban az időben majd mindenkit, a hatvanas években őt is elragadta a rock. Basszusgitározott, mígnem 1970-ben abbahagyta a színpadi zenélést. – Hiányzott belőlem az igazi exhibicionizmus – mondja, s ekkortól tudatosan vállalta a „csak” dalszövegírói pályát. Nyüzsgős, bulis életet élt, mégis jobban szeretett a háttérben maradni, szemlélődni a világ dolgai felett.

Valamit azért nagyon kifürkészhetett ebből a világból, ha a Radics Béla-féle Taurustól a Piramison, a Korálon, a Pokolgépen, az Omenen át Cserháti Zsuzsáig, Horváth Charlie-ig, negyven éven át máig érvényesen tudott valamit megfogalmazni az éppen megélt érzelmekből, életérzésekből. – Hitelesség kell. Az a képesség, hogy minden érzékszervemmel próbáljam megfogni azt a valamit, amit egy kor érez – állítja. A hitelesség akkor, ott, úgy kezdődött, hogy szó sem volt még pénzről, hogy ebből meg is lehet élni. Nem vállalt el mindent, csak azt csinálta, amit szeretett. – Olyanokkal dolgozhattam együtt, akik mellett nem kényszerültem mást írni, mint amit gondolok – teszi hozzá. – Mindig önmagamat fogalmazhattam meg, egyetlen arcom van negyven év valamennyi dalában, de a zenészek torkából kell hogy a sorok hitelesen szóljanak. Ugyanazok a hatások értek, érnek, mint őket, csak nekem szerencsém van, hogy a közös érzéseinket meg tudom fogalmazni. Innen a bizalom, hogy szabad kezet kapok a szövegek írásakor.

Hogy ki – nem a legnépszerűbb, hanem a legnagyobb befolyású – magyar dalszövegíró? – Bródy János – vágja rá. – Az elején tőle tanultam a legtöbbet, ő bizonyította be, hogy a beatzenét meg lehet szólaltatni magyarul. A hatvanas években a beat hihetetlen markáns elszakadás volt a korábbi táncdalstílustól, s hogy ez az elszakadás a szövegben is megtörténhetett, az főként Bródy érdeme. A korábbi szövegek teljesen anakronisztikusak voltak, a XIX. századi költői stílus rossz utánzatai. Majd Horváth Attila azzal folytatta, hogy szerinte nem egyszerűen a fiatalok nyelvén kell írni, hanem úgy, mintha a hétköznapokban beszélgetnénk egymással. Talán ez a természetesség is hozzájárul, hogy a dalszövegei évtizedeken túl is hatni tudnak.

A hatás a koncerteken élőben igazolódik, főként mióta Horváth Charlie újabb korszakos nagylemezei a kilencvenes években megjelentek. Azóta mintha több elismerést kapna a szakmától és a közönségtől egyaránt. Egy-egy nagyobb koncerten, ha a zenészek felszólítják a színpadra mint a dalok szövegíróját, két perc tapsviharától megkapja azt a szeretetet, amelyért érdemes volt negyven évet végigdolgoznia.

S ez alighanem így lesz a kettős jubileumi koncerten, a Papp László Budapest Sportarénában is, ahová várják Balázs Fecót, Charlie-t, Deák Bill Gyulát, Heilig Gábort, Kalapács Józsefet, Keresztes Ildikót, Lerch Istvánt, Takáts Tamást, Varga Miklóst, a Piramis, a Korál, az Omen, a 100 Folk Celsius, a Bojtorján, a Senator tagjait, s ahová megidézik Cserháti Zsuzsát, Tunyogi Pétert. Hogy ünnepeljék a szemlélődő szövegírót.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.