Göngyölt fityisz a cetnek
Tárgytervezései, valójában egész portfóliója azonban arról árulkodik, hogy némileg szűk számára ez a hely. S amikor a cet csak egy pillanatra nem figyel oda, máris túljár az eszén. Kiszökik a szabad világba, ahol színek, fények, formák miriádja csábítja. Készített már irodai tárgyalóasztalra elegáns porcelán kávékiöntő szettet, egymásra hajlítgatott, agytekervényekként kígyózó kerékpárbelsőkből „kreatív” kockát, üres tusfürdősdobozokból trendi szemüvegkeretet és pompásan kiképzett, antik hatású agyagtrófeát bicikliversenyre. Bár semmilyen papírféleség és szilikátipari anyag nem idegen tőle, hiszen ezen a szakon végzett a Nyugatmagyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetében, a világot mégsem mindig gyakorlatias szemmel látja. Valahogy másképp. A Szabadesés munkacsoporttal alternatív kísérleteket űz: sajátos fényekben fürdeti a városi épületeket, külső-belső tereket. Számára egy hajlított vascső finom S betűt formáz, a felfordított, szerelés alatt álló kerékpár kereke Q-t mutat, másutt váratlanul nagy M-et lát. Mindezekből fotómontázst, illetve játékos betűkompozíciókat készít, amelyeket egy-egy cég arculattervének kidolgozásakor használ fel. Nagyszerű, hogy a legifjabb dizájnereket például Sopronban is olyan kiváló formatervező-mesterek képzik, mint a nemzetközi hírű Szentpéteri Tibor és Soltra E. Tamás éremművész vagy a grafikusoknak ihletet adó Kossuth-díjas Orosz István. Gergely mégis úgy véli, nem eléggé hangsúlyozzák a különböző egyetemeken zajló hazai dizájnerképzésben, hogy ma egy formatervezőnek egy személyben kell menedzsernek és művésznek lennie.
Gál Gergelyt ugyan 2010-ben az egyik internetes portálon a legjobb tíz fiatal magyar tervező közé választották, mégis nagy meglepetések érték, amikor az egyetem védelméből kilépett a valóságba. Minden egyes tárgya „vérben és verítékben” jön a világra. Magának kell végigkínlódnia az önmenedzselés, a gyártó felkutatása és a tényleges előállítás minden lépését. Nagy örömmel dolgozik jelenleg a legnagyobb svéd lakberendezési áruházlánc grafikusaként, mert ott belelát, hogyan tud életben maradni ma egy nagy európai dizájn- és kereskedelmi márka. Azzal is megismerkedhet, miféle inspirációk kellenek ahhoz, hogy ez a márka úgy fejlődjön tovább, hogy őrizze az arcát, mégis válaszoljon a legújabb divattrendek kihívásaira.
A neves svéd áruházlánc polcain is helye lenne nemcsak Gál Gergely vállon hordható műanyag bringabatyujának, hanem körte formájú és nevű, három villanykörtét rejtő szellemes izzócsomagolásának is. Hát még a LamPak elnevezésű izzócsomagolásának, amely ernyős lámpaként használható – a göngyöleget nagy hiba lenne eldobni. – Nemcsak a jó bornak, a jó dizájnernek is kell cégér – jegyzi meg egy magyar cég vezetője, aki egy hirdetési újság internetes oldalán talált rá Gál Gergelyre. A munkáit látva kérte fel vállalkozása teljes arculatának felújítására. A nem mindennapi cégnek – GPS-eket gyártat Kínában, amelyeket idehaza forgalmaz – nem mindennapi arculat dukál.
A harmincéves, ma is játékos kedvű tervező gyakran találkozik szűk látókörű cégszemlélettel, amely szerint: csak göngyöljük be az árut valahogy, a legolcsóbban, oszt jó napot! Gál Gergely viszont úgy gondolja, a nemzetközi versenyben ez a mentalitás bukásra van ítélve. Nemhiába tervezett olyan édességcsomagolást, amelynek belseje kihajtva dobókockás játéktábla. Mert valószínűleg sejti, hogy túl a gazdasági válságon, a fantáziadús formatervezők és a fantáziátlan gyártók versenyében ki nevet a végén.