Csúsztatott menet

Egy szakács sem csak szakács. Legalábbis nem az a nap minden percében, írhat verseket, járhat evezni, gyűjthet bélyeget. Szántó Nikolett nem főz, hanem sodródik, egy négyszáz lóerős, ötezer köbcentis, speciálisan átalakított BMW ülésében.

A drift (csúsztatás, keresztben haladás), a határon való autózás művészete az élete szerves része, mégis nehezen bírná a restaurálás, a thaibox, illetve a festészet nélkül.

Ez utóbbi is jóval túlmutat a kedvtelésen, pár hónap múlva már a második kiállítása nyílik az egyik Vörösmarty téri kávézóban. A tavaly őszi tárlaton különdíjas lett, mindkét képet meg akarták venni, az egyiket oda is adta. Akad néhány alkotás, amelytől semmi pénzért nem válna meg. Megkedvelte őket, talán, mert olyan pillanatban készültek, amely lelkileg megérintette. Előfordul, hogy maga a festmény nő a szívéhez.

Kezdetben csak másolatokat készített. Előbb kötelezően, mert a középiskolában és a képzőművészeti egyetemen is egyre-másra kapta a feladatokat. Restaurátornak készült, ezért másolt. Korábban kizárólag grafikákkal foglalkozott, a színek nem igazán vonzották. Aztán azokba is beleszeretett. – Visszaállítani egy-egy alkotás megkopott, régi fényét, csodálatos feladat, és igazán lenyűgöző, ha sikerül olyanná varázsolnod a képet, ahogy sérülések nélkül, eredetiben látták – mondja.

Szántó Nikolett. Ív, szög, sebesség
Szántó Nikolett. Ív, szög, sebesség

Talán azért vonzza ennyire a műfaj, mert kedveli, ha minden egységet alkot körülötte. Mostanában egy garázsban fest, ahonnan szép lassan kiszorultak a szerszámok, a kerekek, de még az autó is, s elkezdtek bekötözni a festmények, polc is, állvány is lett. Így vált a „remíz” alkotóműhelylyé, vásznakkal, festékkel.

A kocsi azért fontos maradt. Ha nem a legfontosabb. Kezdetben még azt sem tudta, mi az a drift, ám a jórészt fiúk alkotta társaságában mindig is központi téma volt a lóerő. Gyorsulási versenyeken indultak, majd a bátrabbak csúsztatni kezdték a gépet. Aztán kiderült, a japán hegyi vetélkedések óta a szakágnak vannak szabályai. A drift lényege, hogy az autó nem mehet egyenesen, miközben egy másik kocsival együtt haladva tökéletesen uralni és irányítani kell.

Innen már csak egy lépés volt a gondolat, hogy hozzák létre a hazai szövetséget. Így lettek driftesek. Papíron is. A stílus hazai úttörői. Szántó Nikolettnek a legkevésbé sem volt könnyű elfogadtatnia magát a férfiak uralta versenypályákon. Meglehet, az erősebbik nem összetartása is munkált a zsűriben, amikor olykor-olykor lepontozták a bájos ifjú hölgyet. Ám a tehetség utat tört magának, s ő lett a világ első nője, aki a férfiak közt futamot nyert, rögtön kettőt is a profi driftben. A 2009-es szezon végén az összetett verseny ötödik helyén zárt a King of Europe elnevezésű kontinentális sorozatban.

Jellemzően három szakaszra oszthatók a reakciók, melyeket a driftben NeroM3 néven szereplő Nikolett feltűnése kivált a mezőnyből. Először örülnek neki, hogy a megjelenésével színesíti a mezőnyt. Majd egyre inkább tartanak tőle, s az eredményeitől. Harmadsorban pedig tisztelni kezdik, már nem a nőt, hanem a versenyzőt látják benne.

Kérdem tőle, mi a jó driftben, mire Nikolett elmosolyodik: „Mint mindenben, amit csinálok – a kihívás”. Azt mondja, ha sikerül lenyűgöznie a zsűrit, ha megnyeri a párbajt, az autójával tökéletesen eltalálja az ívszög-sebesség arányait, az csodás érzés. S nem csupán helyezésben, dobogóban mérhető. Amikor minden klappol, harmonikusan sodródik az autó, füstöl a kerék, neki az igazán lélekemelő. Akárcsak egy izzasztó thaibox-tréning, egy helyreállított freskó. Vagy egy jól sikerült kép.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.