Emelkedő a szerelembe
A háború után elvégezte az egyetemet, és a szegények orvosaként dolgozott. Sok magyar vendég fordult meg a házukban, ahol a vakációkat töltöttem, így ment a fülembe néhány magyar szó és dallam – mesél gyökereiről egy párizsi kávézóban Maya Barsony.
A 35 éves francia énekesnő (képünkön) a többi között arról ismert, hogy tud „piaful” előadni, szerepelt A Kölyök című filmben is. – Valaki feltette a YouTube videomegosztóra Edith Piaf fotója mellé az én hangomat, mert azt hitte, hogy a „Kölyök” énekel – magyarázza Maya, aki zongora- és dobtanulmányai mellett már tizenöt évesen megalapította első zenekarát. Először funkyt játszottak, majd áttértek a reggae-re. Első zenei élményei éppen Edith Piafhoz és Nina Hagenhez kötődnek, ők „keményen” énekelnek, úgy, ahogyan Maya is szeretne. – Az előbbit anyámnál, az utóbbi apámnál hallgattam, elvált szülők gyermekeként. Az első lemezemet egynapos koromban kaptam az apámtól, mert Stevie Wonder első dala gyereksírással kezdődik.
A kislányt annyira megragadta a cirkusz világa, hogy nyolcéves korában ott akarta hagyni a családját a trapézért. Ez a terve nem jött össze, de húszéves koráig folyamatosan légtornászkodott különböző cirkusziskolákban.
Énekórákra egy indiai tanárhoz járt, akitől egy speciális, a nyugati civilizációban szokatlan technikát sajátított el. Aztán gyorsan megérezte, hogy saját magát kell adnia, így egy idő után zenét és a dalokhoz illő szöveget is írt. – Régebben megírtam a szöveget, és ehhez jött a zene, de ma már ez a két folyamat összemosódik – avat be alkotói módszerébe Maya, akinek az igazi sikert a 2008-ban megjelent második lemeze, a Femme d’extérieur hozta meg. Ennek egyik jellegzetessége a különleges borító, amelyen a művésznő meztelenül látható egy dinamikus ugrómozdulat közben. Festőművész apja környezetében Maya fiatalon megszokta a meztelenséget, ezért is járult hozzá a bátor fotó megjelenéséhez. Szerinte a színpadi munka arról is szól, hogy a művész érzelmileg levetkőzik a közönség előtt, ez a show lényege.
Az énekesnő rendszeres szereplője rádió- és tévéműsoroknak, sokat turnézik Franciaországban, gyakran a nála ismertebb féltestvére, Arthur H társaságában. A legutóbbi lemeze, a tavaly megjelent Monter amoureuse (Szerelembe emelkedni) mi másról, mint a szerelemről szólna, e csodálatos érzés különböző fázisait járja körül a dalokkal. – Szerettem volna megérteni, miért mondtam csődöt a szerelmi viszonyaimban. Ehhez kerestem a megfelelő zenei elemeket, a finom akusztikus gitároktól kezdve a kemény ütőhangszerekig – meséli. A zene meglehetősen egyszerű, fülbemászó, a szövegek érdekesek, kifejezik egy fiatal lány érzelmi világát és válságait.
Barsony szerint a „szerelembe esni” nem jó kifejezés, hiszen egy nagyon felemelő érzésről van szó. Boldogság, szakítás, melankólia, fájdalom, túlélés, újraindulás – mindezt természetesen átélte a szerző is, aki igyekszik a dolgokat a helyére tenni.
– Nincs semmim a ruháimon meg a macskámon kívül. Gyakran költözöm, általában a barátaimmal lakom, nem szeretek egyedül lenni. Kevés tárgyhoz ragaszkodom, ilyen például a szemüvegem. A fotóimon is látható modellből hatot vettem, különféle színekben. Szabadnak érzem magam, megtaláltam az utamat. Felnőttem, az ügyeimet magam intézem, nincs menedzserem – sorolja.
A tavaszi turné mellett két nagy dobásra készül: dolgozik önálló Piafestjén és új groove-stílusú lemezt készít David Bowie dobosával. – Jó lenne egyszer egyedül énekelni a párizsi Olympia színpadán, ahol egyszer már sikerült egy dalt előadnom – mondja Maya Barsony, aki pontosan tudja, az álmai egyszer megvalósulnak.