Kira Csodaországban
A premier óta eltelt négy esztendő, s a most 19 éves Kira Plasztyinyina rendszeres résztvevője a moszkvai divathétnek, sőt bemutatkozott Milánóban is. Százhúsz boltból álló hálózata pedig Oroszországtól Kazahsztánon, Ukrajnán át a Fülöp-szigetekig és az Egyesült Államokig ér. Az elemelt selyemsáltól a sikeres üzletláncig általában hosszan vezet a divatszakma rögös útja, ha egyáltalán végig lehet járni. Kira tudott egy rövidebb ösvényt, amelyen nem más, mint multimilliomos édesapja indította el.
Szergej Plasztyinyin ugyanis a tejipari termékeket forgalmazó Vim-Bill-Dan cég alapító-társtulajdonosa. Vagyonát 700 millió dollárra becsülik, amivel a 157. a leggazdagabb oroszok listáján. A műszaki végzettségű vállalkozó 33 évesen lett a ma 5,3 milliárd dollárra értékelt Vim-Bill-Dan vezetője, amelynek 75 százalékát az év eleje óta az amerikai PepsiCo birtokolja. Szergej azonban nem akart megrekedni a tejben és a vajban. Lánya érdeklődését látva úgy döntött, ruházati vállalkozásba fog.
Oroszországot egyszerre elárasztották a 15 éves Kira ihlette ruhák reklámjai. Egy évvel később Paris Hilton Moszkvában járva lelkendezett a kamasz kreációiért. Megjelenése és mosolya a hírek szerint kétmillió dollárba került. Aztán jött Britney Spears, aki Kira ruháiban látogatta meg az egyik moszkvai üzletet, majd jött egy kollekció Lindsay Lohan szíves közreműködésével. A célcsoportot természetesen a 15–25 éves lányok adják, „akik szeretik a bulikat, életvidámak” – nyilatkozta Kira, aki egy moszkvai amerikai-angol magániskola után jelenleg az Egyesült Államokban tanul művészettörténetet és pénzügyi ismereteket.
Plasztyinyina kisasszony pár éve még segítséget kért az interjú alatt munkatársától annál a kérdésnél, hogy „a ruhatervezés számára hobbi vagy üzlet”, de nyilatkozatai ma már egyre érettebbek, rutinosabbak. Már azt is megtanulta, hogyan engedje el a füle mellett a rosszindulatú megjegyzéseket arról, hogy sikere csupán apja tetemes vagyonának köszönhető. Azt elismeri, hogy ő még nem üzletasszony. A termelést Kínába kiszervező cég működéséért – így a tervezők munkájáért is – a menedzser papa felel. Az üzlet kérlelhetetlen törvényei azonban olykor összekuszálják az 50-70 dolláros miniszoknyák, trikók, tinikalapok világát. Az Egyesült Államokban 2008-ban nyitott tucatnyi bolt fél év múlva bezárt, jelenleg kettő működik ismét.
Az ok egy per: egy amerikai vetélytárs megtámadta Kirát az azonos névhasználatért. A „Kirra” márkájú termékeket forgalmazó cég meglepő módon nyert is az orosz lány keresztnevét használó butikhálózat ellen. A tengerentúlon így K. Plastininaként futnak a termékek. A cég szerint az ügy legalább megmutatta, hogy a divatszakmában komolyan veszik Plasztyinyinát. Kira sem csügged: azt mondja, a per csak megerősítette elszántságában. Egyébként ő változatlanul ugyanaz a kedves lány akar lenni, aki megvarrta anyja sálából a babaruhát, és akinek a kedvenc filmje még mindig az Alice Csodaországban.