Kira Csodaországban

– Először anyukám selyemsálját csentem el, hogy abból varrjak ruhát a babámnak. Anyu megharagudott, de amikor meglátta a babán, elolvadt a gyönyörűségtől – mesélte egy interjúban Oroszország egyik legifjabb divattervezője, aki – a babára, majd kedvenc kutyájára tervezett ruhák után – tizenötödik születésnapja előtt már saját kollekcióját mutatta be Moszkvában, a saját nevével fémjelzett üzletlánc termékeként.

A premier óta eltelt négy esztendő, s a most 19 éves Kira Plasztyinyina rendszeres résztvevője a moszkvai divathétnek, sőt bemutatkozott Milánóban is. Százhúsz boltból álló hálózata pedig Oroszországtól Kazahsztánon, Ukrajnán át a Fülöp-szigetekig és az Egyesült Államokig ér. Az elemelt selyemsáltól a sikeres üzletláncig általában hosszan vezet a divatszakma rögös útja, ha egyáltalán végig lehet járni. Kira tudott egy rövidebb ösvényt, amelyen nem más, mint multimilliomos édesapja indította el.

Kira Plasztyinyina. Babaruhával indult
Kira Plasztyinyina. Babaruhával indult

Szergej Plasztyinyin ugyanis a tejipari termékeket forgalmazó Vim-Bill-Dan cég alapító-társtulajdonosa. Vagyonát 700 millió dollárra becsülik, amivel a 157. a leggazdagabb oroszok listáján. A műszaki végzettségű vállalkozó 33 évesen lett a ma 5,3 milliárd dollárra értékelt Vim-Bill-Dan vezetője, amelynek 75 százalékát az év eleje óta az amerikai PepsiCo birtokolja. Szergej azonban nem akart megrekedni a tejben és a vajban. Lánya érdeklődését látva úgy döntött, ruházati vállalkozásba fog.

Oroszországot egyszerre elárasztották a 15 éves Kira ihlette ruhák reklámjai. Egy évvel később Paris Hilton Moszkvában járva lelkendezett a kamasz kreációiért. Megjelenése és mosolya a hírek szerint kétmillió dollárba került. Aztán jött Britney Spears, aki Kira ruháiban látogatta meg az egyik moszkvai üzletet, majd jött egy kollekció Lindsay Lohan szíves közreműködésével. A célcsoportot természetesen a 15–25 éves lányok adják, „akik szeretik a bulikat, életvidámak” – nyilatkozta Kira, aki egy moszkvai amerikai-angol magániskola után jelenleg az Egyesült Államokban tanul művészettörténetet és pénzügyi ismereteket.

Plasztyinyina kisasszony pár éve még segítséget kért az interjú alatt munkatársától annál a kérdésnél, hogy „a ruhatervezés számára hobbi vagy üzlet”, de nyilatkozatai ma már egyre érettebbek, rutinosabbak. Már azt is megtanulta, hogyan engedje el a füle mellett a rosszindulatú megjegyzéseket arról, hogy sikere csupán apja tetemes vagyonának köszönhető. Azt elismeri, hogy ő még nem üzletasszony. A termelést Kínába kiszervező cég működéséért – így a tervezők munkájáért is – a menedzser papa felel. Az üzlet kérlelhetetlen törvényei azonban olykor összekuszálják az 50-70 dolláros miniszoknyák, trikók, tinikalapok világát. Az Egyesült Államokban 2008-ban nyitott tucatnyi bolt fél év múlva bezárt, jelenleg kettő működik ismét.

Az ok egy per: egy amerikai vetélytárs megtámadta Kirát az azonos névhasználatért. A „Kirra” márkájú termékeket forgalmazó cég meglepő módon nyert is az orosz lány keresztnevét használó butikhálózat ellen. A tengerentúlon így K. Plastininaként futnak a termékek. A cég szerint az ügy legalább megmutatta, hogy a divatszakmában komolyan veszik Plasztyinyinát. Kira sem csügged: azt mondja, a per csak megerősítette elszántságában. Egyébként ő változatlanul ugyanaz a kedves lány akar lenni, aki megvarrta anyja sálából a babaruhát, és akinek a kedvenc filmje még mindig az Alice Csodaországban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.