Pop-up divat: szűkre szabva
A rövid nyitva tartás a pop-up store-ok esetében nem az üzleti kudarc jele: az ilyen típusú boltok eleve egy-két hetes időtartammal számolnak. Üres üzlethelyiségekbe költöznek be és az árukészletük sem hagyományos: fiatal tervezők ruháit, cipőit, kiegészítőit vagy lakberendezési tárgyait árulják. Csupa olyan terméket, melyekhez a vevők egyébként nehezen juthatnak hozzá.
Magyarországra nemrég gyűrűzött be a pop-up store-ok divatja. Aki akar, Budapesten ezen a héten is vásárolhat ilyen ideiglenes üzletben. Az egyik budai bevásárlóközpontban egy magyar divatblog és webshop, az OurStyle csapata döntött úgy, hogy egy hétre boltot nyitnak. Nem először: korábban egy másik plázában már nyitottak pop-up store-t. A bevásárlóközpontmagyar sajátosság: Nyugat-Európában, például Berlinben az ilyen típusú boltok kerülik a plázákat. Inkább olyan üresen álló üzlethelyiségekbe költöznek be, melyek a nagyvárosok művészek lakta negyedeiben találhatók.
– Mi is egy üresen álló üzlethelyiséget választottunk, csak éppen egy plázában – mondja Henger Dóra, az OurStyle munkatársa. Hozzáteszi: Magyarországon másképp alakultak a vásárlási szokások, az emberek a Belvárosban is főleg plázákba járnak. Mivel minél több vevőhöz szeretnék egy hét leforgása alatt eljutattni a fiatal magyar tervezők termékeit, másodszor is egy bevásárlóközpontra esett a választásuk.
Az áruválasztékot illetően nincs különbség a magyar és a nyugat-európai pop-up store-ok között. – A válogatásnál az volt a cél, hogy stílusos, fantáziadús, fiatalos tervezők darabjait mutassuk be, akikkel plázákban biztosan nem találkozhattak az emberek. Ez mindenkinek jó: a vásárlók újdonságokat látnak, a tervezők bővíthetik a vevőkörüket, az üres helyiségben pedig, ha átmenetileg is, de megélénkül az élet –hangsúlyozza Henger Dóra.
Nanushka, Abodi Dóra, Barnoff, Souffle, Kepp: többek között ezeket a márkákat lehet megvásárolni a popup store-ban. A Souffle tervezője, Virág Boglárka szerint ez neki is jó alkalom, hogy lássa, hogyan reagálnak az emberek a ruháira. Tapasztalatai szerint a vevők egyre kevésbé tartanak a hazai dizájndaraboktól, egyre jobban tudatosul bennük, hogy egy magyar tervező munkája nem megfizethetetlen. – Itt körülbelül annyiba kerül egy felső, mint egy nemzetközi márka tömegterméke. S ezek a darabok garantáltan nem jönnek szembe az utcán –magyarázza.
Nem is szólva a személyes kapcsolatról a tervezőkkel. A pop-up store-okban ugyanis nemcsak vásárolni lehet, hanem beszélgetni is, tanácsot kérni a dizájnerektől. Erre pedig a szervezők szerint egyre nagyobb az igény itthon is.
– Négy éve csináljuk az utcai divat alakulását követő OurStyle blogot. Ilyen rövid idő alatt is szembetűnő változás zajlott le Magyarországon. Sokkal több jól öltözött, stílusos nőt és férfit látni, mint korábban – teszi hozzá Henger Dóra. Szerinte a popup store-oknak van jövőjük Magyarországon. A következőt már az őszre tervezik.