A mozdony füstje

Na, erről is már csak mesélhetek a fiamnak. A gőzmozdony füstjéről, ami engem még megcsapott. Őt legfeljebb a Vasúttörténeti Parkban vagy egy-egy nosztalgiavonaton. A képen lévőket is éppen utoljára csapta meg a Cegléd–Hantháza vonalon. Mert a vasútbezárás sem a rendszerváltás után jött divatba, jutott abból már 1990 előtt is bőven. Ez a vonal kifejezetten hamar kilehelte lelkét, hiszen csupán 69 évet élt meg, ami vasúti pályában igen korai halálnak számít.

Az a kisriport, amely a rövid szakasz bezárásáról számolt be, 1978. március elsején jelent meg a Népszabadságban, de az első bekezdése ismerős lehet az elmúlt évek hasonló cikkeiből: „Síró, idős asszonyok gubbasztanak a ceglédi pályaudvar padjain, mit sem tudnak a közlekedéspolitikai koncepcióról. S mivel nem jártasak a közgazdaságtudományban sem, aligha jutott el hozzájuk a hír: a MÁV évente ötmillió forintot fizetett rá e húsz kilométernyi vasútvonal működtetésére”. A kép annyiban csalóka, hogy ’78-ban már nem gőzös húzta a bezárásra ítélt vonal vonatait, hanem hét éve dízelmozdony. Csak a hagyomány kedvéért került elő az utolsó útra a kiszolgált kávédaráló, a 275-ös gőzös.

A Cegléd–Hantháza vonal fénykorában sem tartozott a magyar vasút élvonalába, a húsz kilométeres távot egy óra 36 perc alatt tette meg a vonat – ezzel egy félmaratoni futóversenyen sem került volna az élmezőnybe. A végén a bor miatt kapott még egy haladékot a vonal, mert a cikk megfogalmazása szerint „híres bortermő táj ez”. A Hungarovinnek kellett a vasút, de aztán lefejtőállomás épült Cegléden, és 220 hektós tankautók vitték a homoki bort a „rendeltetési helyre”. Így halt meg azóta is minden vasútvonal: a kamionok a teherforgalmat szívták el, a buszok meg a személyszállítást. A teherautó háztól házig szállít, és a busz is gyakran leküzdhetetlen versenyelőnyben van, hiszen a falu főutcáján megy végig, szemben a vonattal, amelyhez – a korabeli vasútfejlesztés vargabetűi miatt – gyakran sokat kell kutyagolni. A vonatra viszont fel lehetett szállni a piacozók megrakott batyujával is. Ahogy akkor, azóta sem találták meg a megoldást arra, mit is lehet tenni a kis forgalmú szárnyvonalakkal a lepusztult pályán, kibelezett megállókon át haladó vonatok kilátástalan működtetésén vagy a szakaszok bezárásán kívül.

A képről nemcsak a gőzmozdonyt kell bemutatnom a fiamnak, hanem gyerekkorom másik két közlekedési eszközét: a hozzávetőleg összeszerelt Daciát és a nagy kincsnek számító kempingbiciklit is. Az utóbbiról nehéz neki elmagyaráznom, miért így hívják, ha nem kempingezett vele senki, és hogyan tudtam én ezzel a Zagyva-parton „montenbájkozni”, vagy váltó nélkül elmenni Pétervásárára a hegyes úton, ahol még kocsival is vissza kell kapcsolni.

Megpróbálom kitalálni, ő miről mesél majd 30 év múlva a fiának. Ha jó irányba fejlődik a világ, akkor talán a benzinfaló, füstöt eregető autókról – amelyeket annyira szeretett gyerekkorában.

Az írás és a kép a nol.hu Kultúra rovatában vasárnaponként megjelenő Képmentő sorozat egy darabja. A szerzők a Népszabadság gazdag fotóarchívumából válogatnak.

Az utolsó vonat a Cegléd–Hantháza vonalon, 1978 márciusában
Az utolsó vonat a Cegléd–Hantháza vonalon, 1978 márciusában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.