Csak a pilóta dönthetett volna
A községben – mint arról hétfőn írtunk – szombaton roszszul lett egy idős férfi, s a hozzá indított mindkét mentőautó elakadt a hófúvásban. Mire az egyik esetkocsi orvosa és mentőtisztje bejutott a faluba, a beteg meghalt. A történtek nyomán kérdésessé vált, hogy miért nem küldtek a helyszínre mentőhelikoptert. Az OMSZ szerint megkísérelték a balatonfüredi gép riasztását, de azt a rossz idő miatt nem lehetett bevetni. A Magyar Légimentő Nonprofi t Kft. viszont azt állítja: nem kaptak riasztást, pedig a Vértesboglárhoz legközelebbi, légvonalban 28 kilométerre lévő budaörsi bázisról nyolc perc alatt odaért volna a gép, ami aznap –a viharos szél ellenére – háromszor is biztonsággal felszállt.
Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője tegnap közleményben arról tájékoztatta lapunkat: a történtekmiattkért repülésmeteorológiai szakvélemény szerint Vértesboglár térségében szombat délelőtt alkalmatlan volt az időjárás a helikopteres bevetésre. Vagyis – áll a közleményben – a mentésirányító helyesen döntött úgy, hogy a rossz idő miatt nem riasztja a budaörsi mentőhelikoptert.
Rács Tamás, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. főpilótája azt közölte: amikor helikopter bevetésére van szükség, kizárólag a területileg illetékes bázis ügyeletes pilótája – s nem az OMSZ mentésirányítója, vagy egy meteorológus – dönthet arról, hogy végrehajtható-e az adott feladat. Hozzátette: szombaton ezt a döntést nem hozhatta meg a budaörsi pilóta, mert az OMSZ – megszegve az érvényes riasztási protokollt – nem értesítette a légi mentőket a vértesboglári esetről.