Napi tizenegy órát lógnak a 'kütyükön' a tinédzserek
Megdöbbentő felmérés eredményét közli szerdai címoldalán a The New York Times: az amerikai tinédzserek napi átlagban 11 órát töltenek szórakoztató elektronikával és médiatartalommal.
Még szerencse, hogy a nap nekik is csak 24 órából áll, így „kénytelenek” egyes tevékenységeket párhuzamosan végezni, például egyszerre interneteznek és zenét hallgatnak. Bár egyes vizsgálatok rávilágítanak, hogy a médiahasználat háttérbe szorítja például a testedzést is, ezt a Kaiser alapítvány mostani, kétezer fős mintán alapuló felmérése nem támasztja alá.
Az egyre kifinomultabb és elterjedtebb kütyükkel a 8–18 éves amerikai gyerekek és kamaszok időmérlege az öt évvel ezelőtti felméréshez képest is változott: több mint két órával többet töltenek naponta filmekkel, tévéműsorokkal, számítógép-használattal, zenehallgatással. És az összesen hét és fél órában, amelyet médiafogyasztásra szánnak, nincs is benne az a másfél (!), amelyet naponta SMS-eznek, illetve a harminc perc, amíg mobiltelefonálnak.
Michael Rich, bostoni klinikai gyermekorvos, a Média és a Gyermekegészségügy Központjának igazgatója szerint a médiahasználat olyan alapvetővé vált a tinédzserek körül, mint a levegő vagy az élelmiszer – és ekként is kell tudni elfogadniuk a felnőtteknek.
A felmért korosztály 76 százaléka rendelkezik iPoddal, illetve MP3-lejátszóval, míg a kétharmaduknak mobiltelefonja, csaknem egyharmaduknak pedig laptopja is van. Az afroamerikai és a spanyol ajkú gyerekek a legeltökéltebb elektronikusmédia-fogyasztók. A szülők, mint információforrások szerepe is erősen lecsökkent, mióta a számítógépen vagy az okos telefonon néhány kattintással megtudja a fiatal, mi a teendője, ha véletlenül teherbe esett. Bár a tévénézés persze egy évtizede is teljesen elterjedt volt, azóta is 42 perccel több időt (négy és fél órát) töltenek a képernyő előtt naponta.
Tízből hét amerikai tinédzsernek saját tévéje van a szobájában.