'Ráncfelvarráson' esett át a KRESZ

Szakértők szerint új KRESZ kellene, ehelyett megint csak némi „ráncfelvarrás” történt. A legfontosabb változás talán az, hogy az autósoknak jobban kell ügyelniük a gyalogosokra és a kerékpárosokra. Emellett megjelenik néhány új tábla és burkolati jel.

Szakmai körökben több mint tíz éve szorgalmazzák, hogy alkossanak teljesen új, a kor igényeinek megfelelő KRESZ-t, ehelyett a régit toldozzák-foltozzák. Ez a módszer pedig kevéssé alkalmas arra, hogy érdemben segítse a közlekedésbiztonság javítását – állítja a január 1-jétől hatályos KRESZ-módosítás kapcsán Pausz Ferenc, a GRST nemzetközi közlekedésbiztonsági szervezet magyarországi szekciójának vezetője.

Némi bizonytalanság a lapunkhoz érkezett jelzések alapján is érződik. Ám aki eddig is óvatosan és némi önmérsékletet tanúsítva közlekedett, azt nemigen éri most meglepetés. Azt például mindenki tudta, amit mostantól a jogszabály is deklarál: gépjárművel csak akkor közlekedhetünk, ha az összes előírt rendszámtábla az arra meghatározott helyen található.

A szakemberek azon vitatkoztak, hogy a gyalogosátkelők előtt vezessenek-e be sebességkorlátozást. Az ötletet elvetették, és a korábbi szabályokat csupán némileg pontosították. Abban azonban nincs újdonság: a gyalogosnak a zebrán elsőbbsége van.

Változnak a vasúti átjáróval kapcsolatos szabályok. Eddig a síneken lakott területen legfeljebb 30, országúton 40 kilométer/órás sebességgel hajthattunk át, mostantól viszont a tempót – az adott helyen érvényes maximumon belül – tetszőlegesen választhatjuk meg, a KRESZ csak fokozott óvatosságot ír elő. Ha pedig valahol az áthaladási sebességet tábla korlátozza, az csak a sínekig érvényes, és nem a következő útkereszteződésig.

Pontosították a körforgalom szabályozását (és új táblát is kapott): ha többsávos útról hajtunk be a körforgalomba, csak a szélsőn haladhatunk, ha már az első kijáratnál szeretnénk kihajtani.

További újdonság az „Iskolabusz” tábla: gyerekek tűnhetnek fel, ezért óvatosan kell közlekedni. A „Környezetvédelmi zóna” feliratú tábla színe pedig arra figyelmeztet, hogy milyen környezetvédelmi osztályba sorolt járművel lehet azon belül közlekedni. Ha pedig egy mindkét irányból behajtani tilos jelzés alatt a „Magánút” feliratot látjuk, oda ne menjünk be, mert az közforgalom elől elzárt magánterület.

A KRESZ-módosítás az útirányjelző táblák esetében nem tett egyebet, mint szentesítette a jelenlegi gyakorlatot, vagyis a kék alapszínt. Eddig viszont nem volt torlódásra utaló tábla, és hivatalosan a traffipaxra sem figyelmeztethették volna a közlekedőket. Januártól ilyenekkel is találkozhatunk. S végre egyértelművé tették azt is: ha autópályán a sebességkorlátozás tábla alatt esőre vagy hóra utaló jelzés található, a tempót kizárólag kedvezőtlen időjárás esetén kell csökkenteni.

A kisteherautókat több változás is érinti. A legfontosabb: a 3500 kilogrammnál kisebb össztömegű furgonok mindenütt a személygépkocsikra érvényes szabályok szerint közlekedhetnek.

A motorosok számára kedvező fordulat, hogy – a segédmotorokkal együtt – legálisan használhatják a buszsávot. A nagymotorok soksávos úton a belső sávon is hajthatnak, a lámpánál meg valamennyi kétkerekű a sor mellett – szigorúan jobboldalt – előreóvakodhat. Ha van elég hely, az ilyen járművek szabadon parkolhatnak a járdán.

A biciklislobbi örülhet talán a legjobban, hiszen a módosítások jelentős része kifejezetten kedvez a kerékpárosoknak. Nekik nem kell szorosan az út szélén haladni, csupán jobbra tartani. A biciklisek számára ott is külön felületet biztosíthatnak, ahol nincs hely kerékpárútnak vagy -sávnak. Ilyen helyeken nyitott kerékpársávot vagy -nyomot lehet kijelölni, ezeket indokolt esetben a többi jármű is igénybe veheti, ám az éppen arra járó biciklisnek elsőbbséget kell adni. Az ilyen felfestett területeken tilos megállni, s aki ezt figyelmen kívül hagyja, számíthat rá, hogy az autóját elviszik. A kerékpárosoknak lakott területen kívül kötelező a bicikliút használata, a településeken azonban nem.

A biciklisek is előrenyomulhatnak a jelzőlámpáknál, szemben is haladhatnak a forgalommal az egyirányú utcákban, ám csak akkor, ha ezt kiegészítő tábla kifejezetten megengedi. Változnak a sebességhatárok is: kerékpár- és gyalogúton 20, bicikliúton 30, lakott területen másutt 40, országúton 50 kilométer/óra a limit – ez utóbbi esetben kötelező a bukósisak. Mellesleg a gyalogosok és a kerékpárosok által közösen használt úton a gyalogos nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti a kétkerekűek közlekedését.

Emellett van még egy sor változás, ami csak keveseket érint. Ilyen, hogy a rendszám nélküli autót a közterületről tíz nap után elszállíthatják. Kisebb mértékben módosulnak a gyermekülés használatával, valamint a quadokkal és a mopedautókkal kapcsolatos előírások. A figyelmeztető sárga villogó jelzést használó járművek bizonyos szabályokat figyelmen kívül hagyhatnak, és akár a járdán is közlekedhetnek. Az autópályák leállósávján megállhatnak az ellenőrzést végző járművek, a rendőr pedig tiltott helyen is parkolhat, ha sebességet mér.

Többféle táblára kell figyelni
Többféle táblára kell figyelni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.