Hó, fagy, szélvihar bénította meg az országot

Országszerte fennakadásokat okozott a közlekedésben a havazás és a kemény hideg a hétvégén. Ahogy a korábbi havazásoknál már megszokhattuk, megint csak a téli abroncs nélküli autók és kamionok okozták a legtöbb bajt az utakon. A főváros közlekedése szombaton megbénult, a MÁV pedig, kis túlzással, összeomlott. Most az ónos eső jön.

Behavazott a hétvégén az ország. Elsőként a Nyugat-Dunántúl kapott az égi áldásból: Zala megyét már szombat délelőtt 20-30 centiméternyi hó borította. Kora délután már nemcsak Zalában, hanem az ország szinte minden pontján havazott, estére pedig sok helyen a 20-25 centimétert is meghaladta a hó vastagsága. Mindemellett erős szél kerekedett, ami hófúvást okozott, ráadásul szokatlanul kemény hideg volt – a Zala megyei Iklódbördőcén vasárnapra virradóra mínusz 21,1 Celsius-fokot mértek. A Lenti közelében fekvő településen a nagy hideg ellenére zavartalan volt az áram-, gáz- és ivóvízszolgáltatás, a faluba be lehetett jutni, mert az utakat megtisztították, nem voltak ellátási nehézségek – tudtuk meg Horváth András alpolgármestertől, aki tudósítónktól értesült arról, hogy a hétvégén náluk volt az országban a leghidegebb. – Kutyául fáztunk, de azt nem gondoltuk volna, hogy erről válik híressé a falunk – mondta az alpolgármester.

A hó, a fagy és a szél együtt komoly fennakadásokat okozott az ország útjain. A 86-os főút Zala megyei szakaszát órákra le kellett zárni, mert a téli abroncs nélküli teherautók nem tudtak megbirkózni a havas, jeges emelkedőkkel. A főváros közelében az M1-es sztrádán és az M0-s autóúton tizenkét kilométeres kocsisor alakult ki az elakadt, keresztbe fordult kamionok miatt. A katasztrófavédelemnek összesen hatvan teherautót kellett elvontatnia az M0-ásról és az M1-esről, ahol csak vasárnap hajnalban indult meg a forgalom.

Légrádi Veronika, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője érdeklődésünkre elmondta: a hétvégén mind a 450 kotró- és szórógépük folyamatosan dolgozott, így egyetlen település sem volt megközelíthetetlen, s csak a 86-os utat kellett néhány órára lezárni az elakadt kamionok miatt. Arra a felvetésünkre, hogy sok helyen még a havazás után fél nappal is hó borította a főutakat, a szóvivő azt felelte: a hőmérséklet szinte mindenütt mínusz hét fok alatt maradt, ilyen hidegben pedig a sózás értelmetlen, mert már nem lehet megolvasztani a burkolatra fagyott jeget, havat.

Szentes Györgytől, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivőjétől megtudtuk, hogy a hétvégén, vasárnap délutánig 180 baleset történt a jeges, havas utakon, ám ezek többsége csak anyagi kárral járt. A szóvivő megemlítette: a balesetek, fennakadások, torlódások többségét az okozta, hogy sok autós, teherautósofőr a figyelmeztetések ellenére sem szerelte fel járművét téli abronccsal. Szentes György kérdésünkre válaszolva elmondta: noha nem volt megközelíthetetlen település, Békés megyében terepjárókkal szállítottak élelmiszert a tanyavilágban élőknek, akik csak nagy nehézségek árán tudtak volna eljutni a boltokba.

Két Zala megyei településen, Szécsiszigeten és Kerkateskándon vasárnap reggeltől áramkimaradás okozott nehézséget.

Zsálek Ferenc Kerkateskánd polgármestere lapunknak elmondta: senkit nem kellett kiköltöztetni a házából, mert az áramszolgáltatás a délutáni órákra helyreállt.

Szombat éjfélre normalizálódott a tömegközlekedés Budapesten – tudatta Erős János, a BKV fődiszpécsere. A rendkívüli erős havazás miatt teljesen felborult a BKV menetrendje, rendkívüli módon lelassult a buszok közlekedése, a hó miatt eltömődött váltók pedig a villamosforgalomban is zavarokat okoztak. Egyes járatok rövidített útvonalon közlekedtek, a budai hegyvidéken pedig üzemzárásig nem is tudtak elindulni.

Még szombat éjjel is szakadatlanul esett a hó Budapesten, és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) munkagépei szinte kilátástalan harcot folytattak – minősítette a helyzetet Horti Zsófia, az FKF szóvivője.

A többórás havazás után éjfélre annyiban változott a helyzet, hogy a munkagépek legalább tudtak haladni. Napközben ugyanis a hókotrók a forgalmi dugók miatt mozdulni sem tudtak, mert nem sok foganatja az FKF felhívásának, hogy a budapestiek ne induljanak útnak autóval. Az FKF szombaton csaknem négyszáz hómunkást alkalmazott, és több mint kilencven hókotrógép dolgozott folyamatosan az utakon.

Kis túlzással ugyan, de a havazás miatt szinte összeomlott a MÁV: Budapesten a hideg miatt bekövetkezett váltóhibák miatt a Déli és a Keleti pályaudvar, illetve Rákosrendező, Rákos és Vác sem tudott tegnap vonatokat fogadni, illetve indítani. A Miskolcot és Nyíregyházát érintő vonalakon jelentősek voltak a késések, akárcsak a Budapest és Székesfehérvár között, ahol Polgárdinál méteres hótorlasz állta útját a vonatoknak. – Ha az utas lemond az utazásról az időjárás okozta késések miatt, a vasárnapi menetjegyeket, helyjegyeket és pótjegyeket kezelési költség levonása nélkül viszszafizeti a MÁV – közölte Peiper Károly, a MÁV-inform sajtóügyeletese.

Tegnap reggel még azt tudatták, hogy a hajnali üzemkezdetkor mindenhol megindult a közlekedés, bár a Dunántúl területén kisebb, Észak-Magyarországon pedig jelentősebb késésekre is számítani kell. Szombaton egyébként a Debrecen–Mátészalka vonalon egy vasúti átjáróban történt baleset, Budapest–Békéscsaba, illetve Budapest–Debrecen között felsővezetékszakadás, a Budapest–Vác vonalon pedig váltóhiba miatt késtek a vonatok a MÁV-inform tájékoztatása szerint. A MÁV-Start és a BKV között érvényben lévő megállapodás alapján, a megváltozott időjárási körülmények miatt tegnap egyes BKV-járatokon – például két metróvonalon és a HÉV-en – MÁV-bérletekkel is lehetett utazni.

A meteorológiai előrejelzések szerint a következő napokban enyhülés várható, de ennek következményeként ónos esőre lehet számítani. Olyankor jobb, ha senki nem indul kocsival útnak.

Vasárnap egész nap dolgoztak a hókotrók a főváros útjain
Vasárnap egész nap dolgoztak a hókotrók a főváros útjain
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.