Kelet-európai autóregény

Zsiguli, Lada, Moszkvics, Polski, ZIM, Zastava, Trabant, Wartburg, Dácia: az autónevekre néhány generáció még emlékszik. Ahogy az idők végezetéig élnek a kelet-európai "autócsodákkal" kapcsolatos történetek. A Skoda végeláthatatlan hűtővízvezetékétől, folyton bedöglő hűtőpatronjaitól a lazán összeszerelt, "utánhúzásra" ítélt Daciáig.

A Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó gondozásában most megjelent könyv - Leváltott modellek, Kelet-európai autóregény -, amelyet ma mutatnak be a városligeti Műszaki és Közlekedési Múzeumban első olvasatban alkalom a történetek felidézésére. Ám, aki egyszerű autóskönyvet vár, kellemesen csalódik: a Boros Jenő - lapunk autós oldalainak írója - szerkesztette kötet sokkal több ennél: a kultúrtörténet egyik sok szempontból kudarcos fejezetét dolgozza fel, azt, amelyben a "létező szocializmus" megpróbált lépést tartani a Nyugattal, amelytől aztán alaposan elmaradt a motorizációban (is). Nem a mérnökökön múlt, hanem alighanem a politikán.

A kötet a hatvan éve létrehozott KGST nyolc országának autóiparát és autópiacát mutatja be márkakrónikákkal, gyártási és értékesítési adatokkal, valamint csaknem ezer fotóval. A műszaki szakemberek élvezettel olvashatják a szubjektív beszámolókat, a laikus pedig megismerkedhet a kelet-európai autóipar műszaki jellemzőivel. Így, egybegyűjtve tanulságos némi cinizmussal gondolni korábbi önmagunkra. (F. R.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.