Bringásblokád - maradtak az ígéretek

Miután kedden bringások ezrei vették körbe a budapesti Városházát, az önkormányzat a kerékpározás melletti elkötelezettségét bizonygatja. Utána jártunk, teljesíthető-e a "bringabarát főváros" megteremtésének ígérete.

A fővárosi önkormányzat célkitűzése, hogy 2020-ra a bringások aránya a közlekedésben öt-tíz százalékra növekedhessen, a jelenlegi egy-két százalékról - derül ki a keddi Critical Mass vagyis a Kritikus Tömeg (CM) demonstráció apropóján közzétett háttéranyagából.

A következő évtizedben, ha igaz, több száz kilométernyi kerékpárúton kerekezhetnek a fővárosiak, a városvezetés fenntartja ugyanis a biciklis úthálózat megduplázásának ígéretét. Jelenleg a fővárosban 187 kilométernyi kerékpárút van - ám ebből csak nyolc kilométer a CM szerint a jól használható sáv, 64 kilométer az önálló kerékpárút -, ezt akarja a főváros megduplázni 2013-ig, javarészt EU-támogatásból. Az idén júliusban összesen tíz európai uniós pályázatot nyújtottak be az infrastruktúra fejlesztésére; a másfél milliárd forint támogatásból 400 milliót fizet a főváros. (Az előző évben 650 milliós támogatás úszott el, mert a főváros nem tudta határidőre beszerezni az engedélyeket, tulajdonosi hozzájárulásokat.)

Az idén a főváros másodszorra próbálkozik, de egyáltalán nincs rá garancia, hogy sikerül lehívni a teljes támogatási összeget: értesülésünk szerint az értékelésig sem jutott el az összes pályázat. Arra sincs egyébként garancia, hogy a tavalyi 650 millió forintot újra ki lehetne osztani bringás célokra.

Ettől függetlenül, a főváros duplázós terve nem annyira reménytelen, igaz, ez nem a Városházán múlik. Brüsszel elutasította ugyanis a kormány 1400 milliárdos gazdaságélénkítési tervét, így van esély rá, hogy "megmentsék" a közlekedési operatív programon keresztül 2013-ig lehívható 12 milliárdos bringás keretet, vagy annak egy részét (ami szintén az átcsoportosítás áldozatául esett volna). De ami ennél fontosabb: úgy tudjuk, az átcsoportosítás nem érinti azokat az útépítési, felújítási projekteket, ahol kerékpáros infrastruktúrát is terveztek - összességében több mint háromszáz kilométernyi kerékpárútról van szó, igaz, ezek nem fővárosi projektek.

A fővárosi ígéretek teljesítését illetően a lapunk által megkérdezett Kürti Gábor CM-főszervező szkeptikus, elvégre a főváros is elismerte, hogy az eddigi építési üteme kettő-hat kilométer volt évente. Igaz, 2006-ban a Városháza szerint belehúztak, és az útfelújítási programhoz kapcsolódóan, 25 kilométer új vagy jelentősen átépített hálózati elemet adtak át. Csakhogy az óta Kürti szerint újra visszaesett az ütem, két éve már csak 4-5 kilométernyi út épül - ahhoz pedig, hogy
2013-ig valóban megduplázzák a hálózatot, tízszeres fordulatszámon kellene teljesíteniük.

A Városháza a Critical Mass tüntetés napján döntött arról, hogy miután a Margit hídon a felújítás alatt nem lehet bringával közlekedni, engedélyezik a kerékpározást az Erzsébet híd déli járdáján (amit a bringások - kizárásos alapon - eddig is használtak), illetve a Lánchíd forgalmi sávján, de csak napközben. Így a főváros szerint összesen már hat dunai átkelőt használhatnak a bringások. A fővárosi háttéranyag nem tér ki rá, de a többmilliárdos közbeszerzésnek része a gyalogos- és a kerékpáros-forgalom biztosítása a felújítás idejére - ehhez képest, aki jelenleg bringával próbálna átmenni a Margit híd járdáján, tízezres büntetésre számíthat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.