A megszondázott Sirály

Felhőtlenül szlalomozott a motoros Sirály 1967 júliusának rekkenő hőségében a Dunán, amikor Major Sándor törzsőrmester (balra) és járőrtársa, Varga Jenő őrmester (jobbra) akcióba lépett. A szabálytalan cikcakknak két oka is lehetett: vagy egyszerű hóbortból hajózott így az illető, fittyet hányva a költséges többletfogyasztásra és két fiatalkorú utas biztonságára, de az enyhén illuminált állapot is ihletet adhatott a szabálytalan figurázáshoz. (A kihajózó rendőröknek annál inkább oda kellett figyelniük a fogyasztásra: a Szabadság hídtól a Szentendrei-szigetig felpöfögő hajósok 240 liter benzinnel gazdálkodhattak, amely igazából három hétre volt elegendő.)

A helyszínre a Csepel motorral felszerelt "kh"-val, azaz kishajóval érkező jard tagjai a turpisság okának felderítése végett döntöttek úgy, feláldoznak egyet a kincstári szondakészletből. A 16 forint nyolcvan fillérért mért holmi bevetése sűrűn beigazolódott: a hatvanas évek második felében minden ötödik hajóst alkoholfogyasztáson kaptak. (Tíz év kitartó szondáztatásának eredménye, hogy ez a szám a felére csökkent.)

Míg Mikó László felvételén a fecskében feszítő Sirály-tulajdonos minden erejét megfeszítve fújja a kis üvegtartályt, aközben a nagyhajóra is alkalmas, arany fokozatú hajóvezetői vizsgával rendelkező Major és társa lopva a "csodaladikot" szemlézi: az irigyelt darabból mindössze pár darab maradt az országban. A magyar gyártmányú hajótesttel és amerikai Parson motorral felturbózott klasszisok a háború utáni években érkeztek Magyarországra, 1967-re azonban csak a kormányőrség tudhatott magáénak kettőt, a vízi rendészet egyet, néhány pedig magántulajdonban horgonyzott.

- Gyönyörűen, halkan zümmögött - emlékszik a Parson-típusú hajóra Lenthy Pál nyugalmazott rendőr alezredes, és hozzáteszi: azért saját hajójukra sem lehetett panasz. A rádióval felszerelt, viszonylag korszerű, ötszemélyes járgány stabilitása miatt tökéletesen alkalmas volt a legfontosabb feladatukra, a mentésre. Meséli, hogy abban az időben még az evezősöknek is saját rendszámuk volt. A motorosoknak BPX és egy piros nulla vezette be az azonosítást megkönnyítő számsort, amely a rendőrség nyilvántartásában szerepelt.

Az egyenruhán kívül a hajón elhelyezett egyezményes jelzés - kis fehér háromszög, benne kék rombusszal - hirdette a vízi rendőrség megállítási jogosultságát. (A nyári szezonban, ha nem is hivatalosan, de engedélyezték az ingujj feltűrését.)

- Ha a szonda bejelzett, akkor jöttek a csodaszép orvostanhallgatók - emlékszik vissza Major Sándor az ötvenforintos helyszíni bírsággal, vagy 0,8 százalékos alkoholszint felett büntetőeljárással végződő ellenőrzésekre. Az egyetem és a vízi rendészet megállapodása értelmében az orvosjelöltek a parton vért vettek, amely később bizonyítékul szolgált.

Hogy a parton várakozó női segéderő megfigyelésére is szolgált volna a Varga őrmester nyakában függő, szintén kincsnek számító távcső, arról már nem szól a fáma.

Az írás és a kép a nol.hu Kultúra rovatában vasárnaponként megjelenő Képmentősorozat egy darabja. A szerzők a Népszabadság gazdag fotóarchívumából válogatnak.

Ha ittak, ha nem, fújhatják
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.