Manci 2 épülhet a Kossuth híd helyén

Egyeztetés kezdődött egy esetleges pontonhídról, amellyel a Margit híd felújításakor a várható forgalmi dugókat enyhítené a főváros.

Drága, körülményes szétszedni és összeszerelni, több száz fős személyzetet igényel, és még engedélyeztetni is kellene másfél hónap alatt azt a pontonhidat, amely a Margit hidat válthatná ki egy évre, és amelyről tegnap először egyeztetett helyszíni szemle keretében a Magyar Honvédség és a városháza. Az ideiglenes híd csupán a Margit híd napi 56 ezer autóból álló forgalmának a negyedét tudná elvezetni. Nyers József mérnök ezredes, a szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka kiemelte, hogy a pontonhídon csak egy irányban haladhatna a forgalom (óránként legfeljebb nyolcszáz autó mehetne át rajta, egymástól 20-30 méter távolságot tartva), és mivel nem volna rajta közvilágítás, csak nappal lehetne használni. Ráadásul, mivel a Duna nemzetközi hajózási útvonal is, a hidat időnként szét kellene szerelni, majd újra összerakni, ami egy-egy órát venne igénybe. További gondot jelent az áradások hordaléka vagy télen a jégzajlás, s a fel- és lehajtóknál a vízszint változása is problémákat okozhat, ezért felvetődött, hogy a hídra vezető rámpát egy uszályról építsék meg. A híd felépítéséhez mindenesetre a honvédségnek megvan a szükséges technikai felszereltsége és tapasztalata.

Lézeres távmérővel vizsgálja a honvédség szakembere az ideiglenes híd lehetséges helyszínét

A mérnök ezredes szerint a legideálisabb helyszín a háború után egy ideig működött Kossuth híd helyén volna, a Batthyány tér és a Kossuth tér között. Úgy tudjuk, a főváros más helyszíneket sem tart kizártnak, akár a Margit hídtól meszszebbre is, a lényeg, hogy az ideiglenes átkelő enyhítsen a várható forgalmi dugókon.

A Honvédelmi Minisztérium korábbi tájékoztatása szerint a pontonhíd naponta 20 millió forintba kerül (ez a Margit híd egyéves forgalomzárát tekintve összességében meghaladhatja a 7 milliárd forintot), ebben ráadásul a karbantartás és az évszakokra való felkészítés költsége nincs is benne. Úgy tudjuk, ezen belül az egyik legnagyobb tétel a három műszakban szolgálatot teljesítő, a szaktárca által csaknem félezresre becsült katonai személyzet elszállásolása és étkeztetése. A főváros információink szerint a reggeli és a délutáni csúcs idejére szereltetné össze a pontonhidat, így akár kétszáz katona is elég volna hozzá, ami jelentősen csökkentheti az átmeneti híd költségét.

A városházán egyelőre várják a honvédségtől a pontos üzemeltetési adatokat, ezt követően dönthet a kérdésről a főpolgármesteri kabinet. Mivel a Margit híd felújítása a tervek szerint augusztus elején indulna, és a 20-i tűzijáték utáni naptól járna - egyéves - forgalomkorlátozással, várhatóan még júliusban eldőlhet az ideiglenes átkelő sorsa.

A főváros egyébként nem- csak a HM-től vár ajánlatot, hanem összehasonlító elemzést készíttet a magyar és a nemzetközi hídtapasztalatokról is. A pontonhíd mellett azt is vizsgálják, hogy a tömegközlekedés előnyben részesítése érdekében a Margit hídi munkák idejére hol lehetne buszsávokat nyitni vagy P+R parkolókat kialakítani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.