Fuvarozók feljelentik Magyarországot az EU-nál

Román, bolgár és szlovák teherfuvarozók az Európai Bizottsághoz fordultak, kérve, hogy az unió lépjen fel a magyar hatóságok szerintük aránytalanul magas büntetési tételei ellen.

Az idén május 7-én egy litván kamionsofőr felakasztotta magát a magyar hatóságok által visszatartott járművében a letenyei határállomáson, mert olyan súlyosan megbírságolták, hogy nem bírta kifizetni a büntetést. Az APTE 2002 és Fort nevű román fuvarozói szövetségek tegnap a nagylaki határállomás román oldalán sajtótájékoztatón hívták fel a figyelmet arra a magyar kormányrendeletre, amelynek alapján Európában példátlanul magas büntetésekkel sújtják a fuvarozás szabályait megszegő sofőröket.

Mayer Siegfried, az APTE 2002 titkára elmondta: sorozatosan szabnak ki esetenként 1600 eurós büntetést például a tachográf szabálytalan használata, vagy az engedélyezett vezetési idő néhány perces túllépése miatt. A román fuvarozók szerint a vonatkozó EK-rendelettel ellentétes, hogy Magyarországon összevonják a különböző bírságtételeket. Egy kisebb fuvarozóvállalat tönkrement abba, hogy ugyanolyan típusú vétségek miatt 21 ezer euró összesített közigazgatási bírságot szabtak ki rá. Ugyancsak kifogásolják a román fuvarozók, hogy amelyik sofőr nem fizeti meg a helyszínen a bírságot, annak a kamionját visszatartják, míg a cég le nem rója a büntetést. A vonatkozó uniós rendelet viszont csak kivételes esetben teszi lehetővé a gépjármű visszatartását.

A román érdekképviselők kiemelték: Németországban a hatóságoknak van mérlegelési joga a bírság összegét illetően. Az ottani büntetés kisebb súlyú cselekmények esetén rendszerint 400 euró, az engedélyezett vezetési idő néhány perces túllépéséért ott csak figyelmeztetnek, míg Magyarországon 1600 eurós bírságot fizettetnek.

A sajtótájékoztatón kiosztott memorandum szerint Magyarországon az ellenőrzés diszkriminatív - főleg a románok, kisebb részben a bolgárok ellen irányul. 2008 októberében egy Szegeden tartott szakmai találkozón a VPOP képviselői átadtak a román vámhatóságnak egy statisztikát, amely szerint 2007. január 1-jétől 2008. októberéig 8707 eljárás indult román fuvarozók ellen, míg magyarokat csak 3819 alkalommal büntettek.

Az APTE 2002, a Fort, továbbá az AEBTRI nevű bolgár, és a Cesmad szlovák fuvarozói érdek-képviseleti szervezet az Európai Bizottság közlekedési biztosához fordult, hogy vizsgálja meg az EK-rendelet eltérő alkalmazásának okait, tisztázza a nézeteltéréseket.

Bácsi Attila, a VPOP Dél-alföldi Regionális Parancsnokságának szóvivője kérdésünkre elmondta: a vámhatóság nem törvényhozó, hanem végrehajtó szervezet, amelynek az érvényes jogszabályok szerint kell eljárnia. Tapasztalataik szerint a tranzitútvonalakon nagy a forgalom, sok a szabálytalanság, gyakoriak a súlyos balesetek. Ha pedig nem tartják vissza a gépjárművet a bírság befizetéséig, akkor a büntetést soha nem róják le. A szóvivő szerint lehet vitatni a bírság mértékét, de aki betartja a szabályokat, annak nem kell fizetni: sem sokat, sem keveset.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.