Metrótragédia Washingtonban
Eddig heten vesztették életüket, és többtucatnyian sebesültek meg a washingtoni metrón hétfőn bekövetkezett, itt minden korábbinál súlyosabb szerencsétlenségben, a hivatalos adatok szerint. Többen már ápolás közben haltak bele sérüléseikbe. Nemes Szabolcs magyar konzul lapunknak azt mondta: nincs tudomásuk arról, hogy magyar állampolgár lenne az áldozatok között, ilyen értesítést nem kaptak.
Két metrószerelvény eddig tisztázatlan okok miatt ütközött össze a csúcsforgalom kezdetén; mint Adrian Fenty polgármester közölte, a vizsgálat folyik. A halottak számáról eltérő közlések jelentek meg: Fenty cáfolta, hogy kedd reggelig kilencen vesztették volna életüket. Az adatok pontosítását egy - magyar idő szerint - éjjeli sajtótájékoztatóra ígérték. A szerencsétlenség helyszíne az amerikai főváros északkeleti, Maryland állammal határos része volt, amelyen főleg ingázók utaznak. Egy szerelvény éppen szabad jelzést kapott, és újra elindult a felszín feletti, nyílt pályaszakaszon, amikor egy másik belérohant - tetejét leborotválva. Szakértők szerint az elektronikus biztonsági rendszernek aktiválnia kellett volna a fékeket, amikor a távolság lecsökkent a két vonat között; a metró egyébként is automata üzemben közlekedik ilyenkor.
A szóban forgó pályaszakaszon nagy a távolság a két állomás között, így itt gyakran nagy sebességre engedik a szerelvényeket, de ez - elvileg - nem haladhatja meg a 93 km/órát. Egyelőre nem világos, hogy a metróvezető miért nem észlelte a veszélyt, és aktiválta manuálisan a fékeket. Erre utal legalábbis az ütközés ereje, de túlélők is megerősítik ezt a verziót. - Nem hallottunk fékcsikorgást, csak hatalmas csattanásra eszméltünk, és már dőlt is be az ablaküveg - mondta egyikük.
Az utasok egymásra estek, illetve a metrókocsi falának zuhantak. Egyeseket az ütközés ereje kirepített a kocsiból. Volt, aki a 2005-ös londoni metrórobbantáshoz hasonló esetre gyanakodott, másoknak az tűnt fel, hogy az ütközést követő 15 percen át semmi nem történt, senki nem segített az összesen mintegy 75 utason, önmagukat nem számítva.
A washingtoni metró a New York-i után a legforgalmasabb az Egyesült Államokban, naponta mintegy 800 ezren veszik igénybe a vonalait. 850 kocsi közlekedik a csúcsforgalomban. A második szerelvény 1000-es szériájú, azaz amerikai gyártású, és mintegy harmincéves kocsikból állt, amelyeket a 90-es években újítottak fel. Nem tudni, volt-e mindennek szerepe a tragédiában. Ezenkívül spanyol és olasz gyártásúak vannak még üzemben; előbbiek alkották az álló helyzetből elmozduló szerelvény hat kocsiját is.