A csábítás elmélete

A hirdetés feladásának pillanatában otthonunk termékké válik. Ahhoz, hogy minél jobb áron, minél gyorsabban el tudjuk adni, meg kell felelnie a vevők elvárásainak.

A tengerentúlon komoly hagyománya van a stagingnek. Statisztikák szerint a felkészített lakás árából kevesebbet alkusznak a vevők, és gyorsabban eladható. Magyarországon még nincsenek adatok, de Kaliforniában az utóbbi évben a felkészített lakások átlagosan 35 napig, míg az érintetlen ingatlanok 175 napig maradtak a piacon. Itthon is segít, ha a vevő fejével gondolkodunk. Bár a legtöbben egy objektív kívánságlista felállításával kezdik a lakásvadászatot, de az esetek túlnyomó többségében érzelmi alapon történik a végső kiválasztás.

Mire fordítsunk figyelmet eladáskor?

Az emberek többsége nem a nagyobb lakást választja, hanem azt, amelyik nagyobbnak látszik. Az összevisszaság kicsinyíti a teret. Elsődleges tennivaló tehát a felesleges bútorok és használati tárgyak eltávolítása: újságok, felbontott levelek, vasalnivaló, szárító, túl sok könyv. Amit átmenetileg nélkülözni tudunk, azt vigyük ki. Egy apró trükkel optikailag növelhetjük a teret: a bútorokat rendezzük úgy, hogy ne legyenek a falakra tolva, húzzuk el kicsit a sarkoktól is, biztosítsuk a körbejárhatóságot. A személyes dekorációs eszközöknek - nippek, kis terítők, díszek - is menniük kell. A konyhában, fürdőszobában is célszerű a pultot üresen hagyni.

Napszaktól és időjárástól függetlenül világítsuk ki a lakást. A lámpák megvilágítják az egyébként sötétben rejtőző sarkokat, ezáltal nagyobbnak, szebbnek mutatják a teret. A redőnyöket, reluxákat fel, a függönyöket pedig el kell húzni.

A staging elsőre nem több józan gondolkodásnál: például ne legyen mosatlan a mosogatóban, ne maradjanak kint ruhák. Ám az esetek nagy százalékában mégis kint maradnak. Kevés eladó szán időt az előkészületekre.

De ez csak az alapja ennek a szinte tudománnyá emelt területnek. Amerika egyes államaiban vannak olyan értékesítők, akik nem is veszik fel a listájukba azt az ingatlant, ami nem "felkészített".

A vevő fejével kell gondolkodni

Az eladás a csábításról szól, ezért ha megértjük, hogy mit tudnak a hasonló eladó ingatlanok a környékünkön, miért jó a miénk, és milyen lépéseket tehetünk annak érdekében, hogy a mi lakásunk legyen a vevő választottja, akkor jobb helyzetben vagyunk.

Nézzük meg, kik költöznek a környékre, és kik vándorolnak el, milyen fázisában vannak az életciklusuknak. Kis lakásos társasházak vannak az utcában, és főleg friss házasok jönnek? Közel van az egyetem, és inkább diákok vagy azok szülei vesznek errefelé lakást? Mindezt tudnunk kell, hiszen nekik szeretnénk eladni.

A vevők háromnegyede nem látja meg a lehetőséget egy ingatlanban, ha az nem a saját életvitelét tükrözi. Miután nem az ízlésünket, hanem a lakásunkat akarjuk eladni, jobb, ha személytelenebbre vesszük a külcsínt. Rakjuk el a családi fotókat, jöjjön a szokásosnál is nagyobb takarítás, és következhet a "szagteszt". Minden lakásnak van valamilyen szaga, fontos, hogy ez inkább neutrális illat legyen. Kaliforniában vannak olyan ingatlanértékesítők, akik aláíratják a tulajdonosokkal, hogy az értékesítési idő alatt nem dohányozhatnak bent, és nem süthetnek halat. Viccesen hangzik, de nem haszontalan. A jó illat - lehet az frissen főzött kávé, virág vagy egyszerűen a kiszellőztetett levegő - karbantartott ingatlan érzetét kelti.

Ne lötyögjön és ne nyikorogjon

Legkésőbb eladáskor eljön az ideje az apró javításoknak: fogantyúk, kilincsek meghúzása, nyikorgás megszüntetése... Ha mi nem javíttatjuk meg, a vevő fogja a többszörösét lealkudni az árból - "lelakott az ingatlan" címszóval.

Lényegesen növelheti a meghirdetett lakás értékét egy tisztasági festés - különösen dohányos lakók esetében. Az extrém színeket és a fehéret ne erőltessük,viszont a szürkésfehér, vaj-, krém-, tojáshéj-, halvány homokszín "beköltözésre kész" hangulatot kelt, hiszen minden bútorhoz illik.

Minél több időt tölt egy potenciális vevő a lakásban, annál jobban érdekli őt. Kedvesen beszélgessünk vele, hívjuk fel a figyelmét minden praktikus részletre. A lakás összes erényét fel kell sorolni, ezek közé tartozhat a közlekedés, a többi lakó, a napsütés, a boltok-iskolák-gyógyszertárak közelsége is. A cél az, hogy a vevőjelölt pozitívan emlékezzen lakásunkra.

Az ingatlanstaging nem lakberendezés, hanem egy-egy rész dekoráció, pszichológia és marketing. A staging a lakást az eladásra készíti fel és nem arra, hogy mi magunk éljünk benne. Végcél a minél gyorsabb és minél magasabb áron történő értékesítés.

Az ingatlanstaging nem lakberendezés, hanem egy-egy rész dekoráció, pszichológia és marketing
Az ingatlanstaging nem lakberendezés, hanem egy-egy rész dekoráció, pszichológia és marketing
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.