Így manipulálhatták a trafikpályázatot

A bírálók szubjektív véleménye alapján dőlt el, melyik településen ki nyithat dohányboltot. A trafikpályázat nyerteseit fel, míg a veszteseket egyszerűen lepontozták.

Szervezetten manipulálhatták a dohánykoncessziók kiosztását a tavalyi trafikpályázaton – körvonalazódik a Demokratikus Koalíció (DK) által a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kiperelt pályázati anyagok alapján. A Népszabadság eddig hét, az ország különböző pontjairól találomra kiválasztott település pályázatainak a pontozását vizsgálta át. Mindenütt ugyanazt találtuk: erősen tendenciózusnak tűnő pontozást, amely nem történhetett volna meg, ha a trafikpályázatokat objektíven és anonim módon bírálják el.

Amint arról beszámoltunk: a trafikpályázaton összesen 120 pontot lehetett elérni. Ebből hatvanat objektív szempontok alapján osztottak ki, többek között a nyitvatartási idő és az üzemeltető lakóhelye alapján. A másik hatvan pontot a pályázó üzleti terve alapján, de a bírák szubjektív döntése alapján lehetett kapni. Utóbbi esetben semmi sem kötötte meg a bírálók kezét, nem határozták meg, hogy mire, miért, mennyi pontot adhatnak.

A bírálók nem tudhatták, hogy kinek a pályázatáról döntenek, sőt még azzal sem kellett feltétlen tisztában lenniük, hogy az adott településen összesen hány koncessziót lehet kiosztani. Ennek ellenére a bírálók minden, lapunk által megvizsgált település (Baja, Gödöllő, Csömör, Szekszárd, Törökbálint, Dunakeszi, Soltvadkert) esetében pontosan annyi 50 pontnál többet érő üzleti tervet találtak, amennyi koncessziót a városban ki lehetett osztani. Se többet, se kevesebbet. Ráadásul az összes vesztes pályázat üzleti terve 25 pontnál kevesebbet kapott – a nyolc település 300 pályázója közül egy sem könyvelhetett el 25-50 közti pontszámot az üzleti tervére.

Korábban több alkalommal próbáltuk az ügyben szóra bírni a trafikpályázatért felelős fejlesztési tárcát és a lebonyolító Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (ND) Zrt.-t, hogy adjanak magyarázatot a trafikpályázatok furcsa pontozására. Választ  eddig nem kaptunk, így arról sem tudni, hogy terveznek-e bármiféle belső vizsgálatot az ügyben.

Pedig a trafikpályázati értékelőkben és jegyzőkönyvekből eddig városról-városra visszaköszönő furcsaságoknak logikusan csak két magyarázata lehet. Az egyik: a bírálók jóhiszeműen jártak el, csak minden településen valahogy éppen annyi felkészült, jó üzleti tervet benyújtható vállalkozó jelentkezett, ahány kiosztható koncesszió volt. Hasonlóan: a többi jelentkező ellenben hiába produkált jó objektív pontokat, ám rejtélyes okokból egytől-egyig mind csapnivaló üzleti tervet készített.

A másik logikus magyarázat, hogy valahol, valakik manipulálták a pontozást, a győztesnek szánt pályázók üzleti terveit igen magasra, míg a későbbi vesztesekét igen alacsonyra állították be. Így lehetett ugyanis biztosan nyerő helyre juttatni az esetlegesen harmatos objektív pontokat hozó, ám annál jobb ajánlással érkező jelöltet is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.